Elimina constipatia eficient




Constipatia este o afectiune destul de frecventa in zilele noastre care se manifesta prin scaderea numarului de scaune sau prin dificultate la defecatie. Poate fi cauzata de o afectiune mai serioasa, dar de cele mai multe ori este rezultatul unui stil de viata nesanatos. Netratata constipatia se cronicizeaza si afecteaza sever calitatea vietii.

Alimentatia in constipatie

Constipatia functionala nu este provocata de nici o boala si dispare in cateva zile prin adoptarea unei alimentatii adecvate propriilor necesitati fiziologice. In general, este suficienta o crestere a consumului de fibre si materii grase de calitate. Fibrele sunt nutrienti din lumea vegetala care nu se asimileaza in organism si se elimina fara a suferi modificari substantiale. Desi nu aduc aport energetic, cresc volumul bolului alimentar, reduc tranzitul alimentelor si asigura senzatia de satietate. De asemenea, au un rol important in procesul de eliminare a compusilor cancerigeni si toxici rezultati in urma digestiei.
Din pacate, in intreaga lume din cauza procesarii excesive a alimentelor, se consuma tot mai putine fibre, cu implicatii negative asupra sanatatii pe termen indelungat. Alimentatia din ultimele decenii bogata in produse rafinate si lipsa miscarii au dus la epidemia de boli ale civilizatiei, precum obezitatea, diabetul, cancerul si bolile cardiovasculare. 
Necesarul zilnic de fibre se obtine prin consumarea de legume si fructe prospete, nuci, seminte, leguminoase si cereale integrale. Cele mai multe fibre insolubile se gasesc in leguminoase (fasole si mazare uscata, linte, naut, etc). Ovazul, spre deosebire de  celelalte cereale, este bogat in fibre solubile cu actiune blanda asupra sistemului digestiv. Prunele au o putere laxativa remarcabila ca urmare a prezentei unui compus ce stimuleaza peristaltismul, dar si a sorbitolului, un tip de zahar cu acelasi efect in organism.
In constipatie se recomanda cresterea consumului de apa, iar o buna parte poate fi adusa din alimente lichide. In aceste conditii, este binevenit consumul de ceaiuri, supe, borsuri si ciorbe gatite cu multe legume. 
Grasimile stimuleaza puternic miscarile denumite "reflexe gastro-colice" de intestin. Majoritatea persoanelor cu probleme de constipatie cunosc faptul ca trebuie sa consume multe fibre, dar nu stiu ca si grasimile sunt la fel de importante. Ai grija sa nu lipseasca din alimentatia ta grasimile de calitate, ca uleiul de masline, untul, avocado, nucile, etc. 

Semintele de psyllium si in 

Acestea sunt produse care cresc peristaltismul prin marirea continutului din colon. Semintele de psyllium, denumite si seminte de in indian, sunt bogate in mucilagii si au de 14 ori mai multe fibre decat ovazul. Se amesteca o lingurita de seminte cu un pahar de apa si se bea imediat pentru ca se formeaza aproape instantaneu un gel. Se poate bea ulterior inca un pahar cu apa care sa favorizeze cresterea lor corespunzatoare in volum. Semintele de psyllium au incredibila proprietate de a trata atat diareea cat si constipatia, fiind recomandate si in sindromul de colon iritabil. 
Semintele de in se pot adauga macinate in mancare, sosuri, salate, iaurt, paine, musli, mustar, etc. In functie de severitatea simptomelor de constipatie, se iau zilnic cel mult doua lingurite de seminte de in, din care una obligatoriu dupa masa de seara cu un pahar mare de apa. Nu este bine sa se depaseasca aceasta doza pentru ca devin toxice. Sunt contraindicate persoanelor care sufera de diabet, prostata, cancer de san sau schizofrenie.

Laxativele ajuta doar pe termen scurt

Laxativele favorizeaza grabirea tranzitului intestinal sau marirea continutului in apa a materiilor fecale. Exista mai multe tipuri de laxative. Purgativele saline ca sulfatul de sodiu, lactuloza, macrogolul si variantele lui raman in intestin, unde retin apa. Cele mai cunoscute si folosite laxative stimuleaza motilitatea intestinala prin iritatia mucoasei. Din randul lor fac parte uleiul de ricin, crusinul, bisacodilul, fenolftaleina si senna. De asemenea, pot sa fie eficiente si uleiul de migdale sau citratul de magneziu.
Supozitoarele cu glicerina, microclismele si clismele simple sau clismele cu cafea actioneaza printr-un mecanism dublu, lubrefiaza materiile fecale si in acelasi timp stimuleaza peristaltismul colonului.
Chiar daca laxativele iti imbunatatesc semnificativ viata, este bine sa eviti folosirea lor deoarece dau dependenta, iar cu timpul devin ineficiente, ducand la imposibilitatea de a iesi afara fara ajutor. 

Alte remedii deosebit de utile impotriva constipatiei sunt exercitiile fizice si gestionarea stresului. Lipsa de miscare si stresul cronic pot sa fie factori declansatori ai constipatiei, chiar in conditiile in care ai o alimentatie adecvata. Mersul pe jos minim 20 de minute zilnic si exercitiile fizice de contractie a musculaturii abdominale sunt de asemenea eficiente.

 

Ce complicatii da constipatia

Faptul ca materiile fecale raman o perioada mai lunga in colon duce la absorbtia toxinelor in sange. Volumul mare de fecale genereaza distensie abdominala si balonare, iar eforturile intense la toaleta duc la dezvoltarea hemoroizilor sau in cazuri severe la hernii si prolaps anal. 

Daca nu reusesti sa scapi de constipatie, este bine sa te adresezi medicului de familie sau medicului specialist gastroenterolog. Mai ales cei din urma dispun de aparatura si metode extrem de eficiente pentru explorarea cauzelor si consecintelor constipatiei. 

Poate te intereseaza sa citesti si care sunt cauzele surprinzatoare ale constipatiei.



Comentarii