Dieta Impenetrabila




Mai mult ca oricand, avem nevoie de informatii de calitate, obiective, confirmate de cercetarea din ultimele decenii, despre ceea ce mancam, fara acele exagerari ale insusirilor si beneficiilor unor alimente. Exista, intr-adevar, alimente cu proprietati deosebite, denumite super alimente, dar acestea sunt putine la numar si nici intr-un caz nu sunt un panaceu. Mama natura nu a creat aliment complete, de aceea este bine sa mancam de toate, cate putin si cat mai divers.

A manca sanatos inseamna in primul rand a manca echilibrat: proteine, grasimi, glucide si fibre alimentare. O alimentatie de tip mediteranean, imbunatatita cu alte alimente valoroase nutritional din intrega lume, este cea mai buna alegere. Regimul mediteranean utilizeaza uleiul de masline ca principala grasime si are specific consumul de legume, fructe, nuci, peste, fructe de mare, vin rosu si un aport mai redus de produse lactate si carne. O alimentatie sanatoasa presupune limitarea consumului de proteine de origine animala si nu excluderea lor din alimentatie.

Este bine sa mananci alimente in forma lor cat mai bruta, cat mai natural posibil, nerafinate, cu indice glicemic redus si fara aditivi alimentari, dar, nu neaparat crude, ca in cazul alimentatiei raw. Alimentele procesate si cele cu indice glicemic ridicat ar trebui consumate doar ocazional si in cantitati modeste. Pe termen indelungat, consumul acestora are consecinte nefaste asupra sanatatii. Reintoarcerea la modul traditional de a manca in defavoarea celui de tip industrial si evitarea sedentarismului pot schimba modul de gandire potrivit caruia obezitatea, neputinta fizica sau intelectuala, precum si multe alte boli sunt firesti odata cu inaintarea in varsta.

Ceea ce mananci trebuie sa fie gustos si sa te sature. O dieta restrictiva fara grasimi si sare duce la frustrari, anxietate si abuz alimentar. O treime din aportul energetic este bine sa provina din grasimi de calitate. Acestea nu cresc inflamatia, iar, din toate timpurile, alimentatia omului continea o mare cantitate de grasimi.

A manca sanatos inseamna sa alegi, de cate ori este posibil, alimente nemodificate genetic, care au fost cultivate si crescute dupa metode ce respecta animalele si mediul, adica alimente certificate bio.

A schimba alimentatia inseamna sa pui sub semnul indoielii vechile obiceiuri alimentare, adeseori dobandite inca din copilarie. Multi oameni si le-au modificat cu ocazia unor calatorii, cand au cunoscut o noua realitate si au adaptat-o stilului lor de viata. Noi iti propunem o calatorie virtuala pe parcursul careia sa experimentezi lucruri noi si sa le adopti pe cele care ti se potrivesc. Dintr-o schimbare de paradigma, sanatatea nu are decat de castigat. O buna alimentatie diminueaza riscul de obezitate, cancer, boli cardiovasculare si diabet.

Se spune ca "suntem ceea ce mancam". Desi cu totii stim cat de adevarat este, prea des sustinem ca suntem atat de ocupati incat nu avem timp sa aflam mai multe despre continutul din farfuria noastra. Ori educatia alimentara determina in mare masura comportamentul alimentar, care, la randul lui, influenteaza starea de sanatate.




Comentarii