Curcuma


Curcuma este un condiment extras din radacina plantei Curcuma Longa (denumita si turmeric), care se cultiva in India si Asia de Sud Est de mai bine de 4000 de ani. Dupa ce sunt uscati si macinati, rizomii se transforma intr-o pudra de culoare galben-portocalie usor picanta, ce condimenteaza si coloreaza in acelasi timp. In India se consuma 1,5 - 2 g de curcuma zilnic in diverse feluri de mancare.

Pentru ca nu are un gust foarte pronuntat, se foloseste mai ales in amestec cu alte condimente intr-un mix denumit curry (sau cari), omniprezent in bucataria indiana. Chinezii si arabii intrebuinteaza si ei curcuma de mult timp. In schimb, occidentalii o utilizeaza in industria alimentara ca aditiv (E100) pentru colorarea naturala a unor produse ca unt, mustar, prajituri, lichioruri, branzeturi, aluaturi, sosuri, etc.

 

Ce contine curcuma? 

Principalele virtuti ale curcumei sunt atribuite curcuminei, o substanta cu o puternica actiune antioxidanta ce se gaseste in proportie mare in compozitia ei (peste 90%). Antioxidantii sunt substante naturale cu proprietati benefice pentru organism, avand un rol protector in bolilor cardiovasculare, anumite cancere si alte boli legate de imbatranire. Intr-un top al alimentelor in functie de continutul lor in antioxidanti, curcuma se situeaza pe locul cinci.

 

Care sunt beneficiile curcumei? 

Se stie ca indienii au de 8 ori mai putine cancere de plaman decat occidentalii, de 9 ori mai putine cancere de colon, de 5 ori mai putine cancere de san si de 10 ori mai putine cancere de rinichi, iar asta in ciuda expunerii la agenti cancerigeni multipli, pe o scara probabil mai mare ca in Occident. Mai mult, unele studii epidemiologice au aratat ca prevalenta bolii Alzheimer este semnificativ mai mica la populatia indiana decat la alte populatii. Cu toate ca nici un studiu nu a demonstrat ca exista o legatura intre consumul de curcuma si incidenta scazuta a anumitor forme de cancer, se considera ca un aport zilnic de curcuma, de la o jumatate pana la o lingurita de pulbere, ar putea avea un efect preventiv. 

Avand capacitatea de a inhiba productia de citokine, compusi care stau la baza proceselor inflamatorii, curcumina este considerata cel mai puternic antiinflamator natural cunoscut pana in prezent, cu o putere comparabila cu a cortizonului. In Europa curcumina se utilizeaza in principal ca antalgic, sub forma de suplimente alimentare pentru ingrijirea durerilor articulare, existente in farmacii sub diferite denumiri comerciale. Se pare ca eficienta curcumei in prevenirea si tratarea deficitelor cognitive asociate bolii Alzheimer, afectiune cu o puternica componenta inflamatorie, s-ar datora tocmai acestei insusiri a curcuminei. 

Curcuma se utilizeaza traditional pentru stimularea digestiei, in special pentru cresterea secretiei biliare si pentru tratarea unor afectiuni gastro-intestinale inflamatorii. S-a demonstrat ca extractul de curcumina inhiba secretia acidului gastric, putand impiedica astfel aparitia ulcerului gastric. Organizatia Mondiala a Sanatatii a recunoscut oficial aceasta proprietate terapeutica a curcuminei.  

 

Cum cresti biodisponibilitatea curcumei?  

Curcuma prezinta totusi un neajuns, si anume o biodisponibilitate scazuta. Se asimileaza de organism in proportie de 5-60%, in functie de calitatea ei. Cercetatorii au descoperit ca curcumina isi poate dubla absorbtia in asociere cu piperina, substanta activa din piper, sau cu bromelina din ananas si ghimbir. De asemenea, biodisponibilitatea ei creste in prezenta grasimilor. De aceea este bine sa o dizolvi in uleiul incins inainte de a o pune in mancare. Fiind rezistenta la temperaturi ridicate, nu exista riscul sa-si piarda virtutile nutritionale.

 

 

La ce mancare poti folosi curcuma? 

Curcuma nu este scumpa si este atat de benefica incat este pacat sa nu experimentezi aroma ei. Si, cine stie, poate chiar iti place, mai ales ca mancarea devine mai gustoasa si mai atragatoare. Folosita regulat in alimentatie, curcuma patrunde in organism si-l protejeaza. Este bine sa incepi cu concentratii mici, care sa schimbe usor condimentarea preparatelor tale. Pe masura ce te obisnuiesti cu noul gust, poti sa maresti cantitatea. Sunt multiple moduri de a o consuma, cu orez, cartofi, linte si peste sau in maioneza, supe si ciorbe. Merge destul de bine cu legume (dovlecel, morcov, vinata, etc) si sporeste savoarea preparatelor cu sosuri. Curcuma poate fi de asemenea adaugata in aluaturi, biscuiti si prajituri. 

Se gaseste de cumparat pe internet, in unele supermarketuri si in magazinele cu specific oriental.






Comentarii

  1. De unde poate fi cumparata Curcuma in Bucuresti?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Se poate cumpara de pe internet, din magazine cu specific arabesc si recent a aparut varianta bio la Cora.

      Ștergere
    2. De la mega image, sector condimente, nici nu e scupmă...

      Ștergere

Trimiteți un comentariu