Ovazul



Ovazul a aparut mult mai tarziu in alimentatia omului decat graul. Originar din Asia, s-a raspandit si in Europa, in special in Marea Britanie si Scotia unde se mananca traditional un terci facut din fulgi de ovaz fierti.

Este mai putin cunoscut faptul ca, de mai bine de 100 de ani, ovazul este folosit in produsele pentru ingrijirea corpului datorita continutului sau ridicat in vitamina E ce ii confera  proprietati de hidratare, calmare si reparare a pielii cu probleme. Insa virtutile sale nutritionale au fost descoperite si larg mediatizate incepand cu anii '70. In prezent, tot mai multi oameni preocupati de sanatate, dar si cei ce urmeaza un regim de slabit, aleg sa-l introduca in alimentatia lor.

 

De ce este ovazul sanatos? 

In primul rand pentru ca este bogat in fibre solubile, in special beta-glucani, recunoscute pentru insusirea lor de a reduce colesterolul si zaharul din sange. Cu 8.4 g fibre la 100 g, ovazul influenteaza semnificativ tranzitul intestinal. Beta-glucanii se mai gasesc in mere, dovlecei sau vinete, dar in cantitati mult mai mici. Aceste fibre se dizolva in intestin fara a fi digerate deoarece organismul nu are enzimele necesare, iar in prezenta altor alimente absorb ca un burete o parte din zaharurile sau grasimile pe care le intalnesc, impiedicand metabolizarea lor. Prin urmare, consumul de ovaz poate impiedica aparitia bolilor cardiovasculare si a diabetului de tip 2. De asemenea, fibrele de ovaz au capacitatea de a-si mari de 30 de ori volumul in contact cu apa, creand o puternica senzatie de satietate. Din acest considerent ovazul este recomandat in regimurile de slabit.
Beta-glucanii protejeaza peretele intestinal si stimuleaza tranzitul, fiind deosebit de benefici pentru sanatatea colonului. Fibrele din ovaz sunt blande in comparatie cu cele din grau si se recomanda chiar in sindromul de colon iritabil. Graul integral ocupa un loc prea mare in alimentatia noastra cerealiera si tot mai multe persoane sufera de intestin iritabil din cauza ca nu-l pot tolera. Astfel, a ajuns ovazul sa fie considerat o alternativa mai sanatoasa la grau.


 

Cum poate fi consumat ovazul?

Ovazul se mananca mai ales sub forma de fulgi, care sunt de mai multe grosimi, laminati mai mult sau mai putin fin, cu sau fara tarate. Ca sa profiti de beneficiile beta-glucanilor, alege cerealele din ovaz mai putin transformate, cu un continut de cel putin 5 g fibre la 100 g produs, si, care, de regula, se comercializeaza in ambalaje mai putin atractive. Produsele cu continut redus de fibre sunt mai slabe calitativ si pot sa contina zahar, uleiuri hidrogenate, conservanti, arome artificiale si coloranti. Cerealele sarace in fibre au un indice glicemic ridicat din cauza procedeelor drastice de fabricare la temperaturi si presiuni ridicate, fiind fierte, maruntite, pulverizate, suflate, prajite, etc, si, in general, foarte departe de cereala de origine. Cu cat indicele lor glicemic este mai ridicat, cu atat sunt mai putin satioase, cresc foamea si determina cresteri mari de glicemie, nesanatoase pentru organism. Fulgii crocanti presupun de asemenea cantitati mari de grasimi, de obicei de proasta calitate.
Contrar a ceea ce unii ar putea crede, fulgii de ovaz sunt calorici si este bine sa-i mananci cu moderatie. Iata cateva modalitati de a folosi ovazul in alimentatie ta: sub forma de fulgi la micul dejun in lapte si iaurt sau sub forma de faina sau fulgi de ovaz in amestecul pentru paine, clatite, biscuiti, briose si alte prajituri. Pentru a evita balonarile, este necesar sa insotesti consumul de ovaz cu o cantitate suficienta de lichid.



Comentarii