Cat de sigure sunt suplimentele de calciu?


Te temi ca iti lipseste calciul din organism si te fortezi sa mananci produse lactate? Ti-e frica de osteoporoza si te gandesti sa iei suplimente? O paranoia cu privire la calciu creata de industria laptelui din America a cuprins lumea si a indus in memoria colectiva convingerea ca daca vrei sa fi in forta si sanatos nu trebuie decat sa-ti faci plinul cu calciu. Chiar copiii de la o varsta frageda stiu cat de bun este calciul pentru dinti si oase. Dar cati cunosc ca la fel de important pentru sistemul osos si nervos este magneziul?
Cercetarile din ultimul deceniu au inceput insa sa restabileasca adevarul despre calciu.  Astfel, s-a descoperit ca un consum ridicat de calciu (in special din lapte) se asociaza cu un risc crescut de cancer agresiv de prostata la barbati. Din aceasta cauza pentru a acoperi nevoile de calciu este bine sa nu exageram cu produsele lactate, mai ales ca biodisponibilitatea lui din acestea este de 30%, in timp ce aceea din legume poate ajunge la 50-70%. O dieta sanatoasa si echilibrata asigura nevoile reale ale organismului, nefiind necesara suplimentarea lui cu comprimate care, la randul lor, au devenit controversate.
Prima dovada in sprijinul descurajarii consumului de suplimente de calciu a aparut in 2010 cand revista stiintifica British Medical Journal a publicat un studiu ce releva ca poate creste cu 30% riscul de infarct miocardic. Analiza reunea 11 cercetari clinice si a fost facuta pe persoane de peste 40 de ani care au luat zilnic in jur de 500 mg de calciu timp de trei ani. Rezultatele au fost considerate nerelevante deoarece nu s-a tinut cont de faptul ca administrarea calciului trebuie facuta cu vitamina D cu rol in absorbtia lui. Insa studiile ulterioare au infirmat  aceasta opinie.  Astfel , in 2013 un studiu al National Institutes of Health din Statele Unite bazat pe 400.000 de americani de varsta mijlocie concluzioneaza ca oamenii care au luat suplimente de calciu, cu sau fara vitamina D, au un risc mai ridicat de a muri de o boala cardiaca in primii 12 ani decat cei care nu au luat.
Legatura intre suplimentele de calciu si infarct este logica deoarece numeroase probleme cardiace rezulta din calcifierea vaselor de sange. Unii specialisti explica acest proces prin faptul ca suplimentele de calciu influenteaza vitamina K, ducand la insuficienta ei in organism. Se stie ca vitamina K actioneaza asupra transportatorilor de calciu si o carenta in aceasta antreneaza o acumulare de calciu, in special in vasele sangvine, ceea ce creste riscul cardiovascular.
Pe de alta parte, alimentatia omului modern saraca in legume verzi sau in peste gras face ca insuficienta de vitamina K  sa fie raspandita.
Alti cercetatori cred ca absorbtia calciului este favorizata de prezenta in alimente a altor substante naturale cu actiune sinergica. Ei apreciaza ca nevoile de calciu ale organismului  pot fi acoperite printr-o alimentatie sanatoasa si diversificata, cele mai bune surse de calciu fiind semintele de floarea soarelui si susan, leguminoasele, nucile si migdalele, pestele cu oase din conserve, legumele verzi (patrunjel, papadie, spanac, brocoli, varza, fasole verde) si produsele lactate, consumate insa cu moderatie.
In studiile facute pe femeile la menopauza care au luat suplimente cu calciu s-a constatat ca acestea predispun la calculi renali. Problema este ca se continua sa se prescrie calciu femailor cu risc de osteoporoza, facandu-le sa creada ca le ajuta. Calciul nu poate rezolva osteoporoza, o boala raspandita in special in randul populatiilor care consuma cel mai mult calciu. S-a probat ca aceasta strategie este ineficienta in prevenirea fracturilor, iar femeile sunt supuse unui risc inutil. O varianta mai buna de urmat este axarea pe factorii ce ajuta la consolidarea calciului in oase. Cititi mai multe despre osteoporoza accesand acest link http://www.impenetrabil.ro/2013/06/osteoporoza.html.
Intr-adevar exista si persoane care au nevoie de suplimentarea calciului, insa este bine sa se faca dupa anumite criterii medicale si la indrumarea unui doctor.

Esti nou pe site? Afla mai multe despre Conceptul, Dieta si Exercitiile fizice Impenetrabile.

Comentarii