Brocoli, solutia naturala impotriva cancerului




Brocoli si conopida au aceeasi origine si fac parte din marea familie a cruciferelor. Brocoli este originar din sudul Italiei, mai precis din provincia Calabria. Era apreciat si cultivat de romani si a disparut odata cu caderea imperiului lor. A reaparut in Italia in secolul al XVI-lea, apoi in Creta si in tot bazinul mediteranean.  Ulterior s-a extins in nordul Europei sub denumirea de sparanghel italian. Din anul 1930, odata cu descoperirea proprietăților lui medicale, brocoli reuseste sa se impuna, consumul lui depasind-l chiar pe cel de varza. Varietatea verde este mai cunoscuta, dar se gasesc si soiuri albe și chiar roșii.

Ce contine brocoli? 

Brocoli contine o flavonoida numita kaempferol prezenta si in ceaiul verde care poate reduce mortalitatea cauzata de bolile cardiovasculare. De asemenea, se gasesc si doi carotenoizi  (luteina si zeaxantina) recunoscuti pentru rolul lor protector in aparitia cataractei si a degenerescentei maculare. 
Capacitatea antioxidanta a acestei legume scade semnificativ pe perioada depozitarii, putand chiar sa se diminueze cu 50% in cazul prezentei semnelor vizibile de deteriorare. 
Ca majoritatea cruciferelor, brocoli contine glucosinolati. Atunci când planta este mancata, o enzima din interiorul acesteia converteste glucosinolatii in sulforafani. Brocoli este o sursa excelenta de vitamina C si vitamina K. Aceasta din urma este necesara intre altele la coagularea sangelui, de aceea broccoli trebuie consumat cu prudenta de persoanele ce iau anticoagulante.

Care sunt beneficiile lui? 

Mai multe studii au demonstrat ca un consum regulat de legume din familia cruciferelor (brocoli, conopida, varza) asigura mai multa protectie impotriva cancerului decat toate celelalte legume si fructe in general. Cercetatorii de la Universitatea din Oregon au demonstrat că sulforafanii găsiti în legumele crucifere vizeaza în mod specific si distrug celulele canceroase, fara a afecta celulele normale. Astfel, cruciferele pot preveni anumite cancere, ca cel de plamani, ovare, prostata si rinichi. Brocoli consumat de cateva ori pe saptamana este asociat de asemenea cu risc scazut de cancer colorectal, de stomac, plamani, prostata si chiar cancer de san la femei. 
S-a observat, de asemenea, ca un consum regulat de crucifere creste sansele de a supravietui in cancerul de vezica si scade concentratia sangvina de homocisteina, factor de risc in bolile cardiovasculare. Din acesta cauza consumul lui este recomanat in special femeilor la menopauza predispuse la dezvoltarea acestor afectiuni.
Mai mult, s-a observat ca sulforafanul are si capacitatea de a distrugere bacteria Helicopter Pylori la animal, dar si la om.

Cum gatim brocoli? 

Alege brocoli cu tije ferme si inflorescenta compacta. Florile galbene sunt semnul ca leguma nu mai este proaspata  si poate sa aiba un gust amar. Se pot consuma inclusiv tulpinele. Pentru a beneficia de virtutile lui, cel mai bine este sa-l consumam crud in salate sau usor gatit la aburi deoarece prin fierbere scade cantitatea de sulforafani. 
Dupa anumite analize doar gatirea la aburi timp de 2 minute permite optimizarea formarii de sulforafani. Prepararea la cuptorul cu microunde nu este recomandată: temperatura devine ridicata in scurt timp, cauzand același efect ca si apa fiarta . 
Pentru a obtine o protectie reala contra cancerului se recomanda un consum saptamanal de 3 portii de broccoli.

Trebuie evitate cruciferele de cei care sufera de hipotiroidism? 

Cruciferele contin o substanta care blocheaza enzima responsabila de aportul de iod. In lumina cunostintelor actuale, nu este nevoie sa fie moderat consumul decat daca concentratiile sangvine indica o carenta de iod. Cum deficienta de iod este rara in societatea noastra, impactul cruciferelor asupra glandei tiroide nu trebuie sa nelinisteasca. Anumite persoane atinse de sindromul intestinului iritabil pot resimti o intoleranta la crucifere. In cazul acesta, este bine sa se limiteze sau sa se evite alimentele care fermenteaza, inclusiv brocoli. 
Indolii, compusi prezenti natural in crucifere pot diminua actiunea anumitor produse de tip paracetamol. Persoanele consumatoare de multe crucifere este bine sa ia in considerare acest aspect. 

Update 28 august 2013: Cercetatorii de la University of East Anglia au descoperit in cadrul unui studiu pe animale ca sulforafanul incetineste distrugerea cartilajului articulatiei atinse de artroza, oprind o molecula cheie care este sursa inflamatiei. 

Esti nou pe site? Afla mai multe despre Conceptul, Dieta si Exercitiile fizice Impenetrabile.

Comentarii