Cum sa faci un gratar sanatos


Desi gratarul este asociat cu starea de bine si iesirea in natura, el este un mod de gatire la fel sau poate mai nociv ca  prajitul din cauza fumului cu care se impregneaza carnea dar si a substantelor periculoase ce apar in timpul rumenirii ei. Daca esti fan al acestuia este bine sa stii ca exista cateva trucuri pentru a face un gratar mai sanatos:


Prin gatirea la gratar apar amine heterociclice (AHC). Cum prevenim producerea lor? 

Este dovedit ca prepararea carnii la temperaturi ridicate si timp indelungat, indiferent ca este vorba de cuptor, fripteuza, gratar, cratita provoaca aparitia aminelor heterociclice, compusi toxici cancerigeni. Acestea au fost descoperite de cercetatorii japonezi in 1977 in carnea de peste afumat. Ulterior s-a constatat ca se formeaza la temperaturi de peste 300 grade C ca urmare a descompunerii chimice a proteinelor. AHC au potential mutagen, putand declansa cancere, inclusiv cel gastrointestinal. Redu intensitatea caldurii si timpul de preparare si intoarce frecvent carnea. Unele carnuri (porc, vitel, iepure) au nevoie de gatire lenta si nu de foc puternic. 


Marineaza carnea si foloseste rozmarin, usturoi sau ceapa. 

Pentru a bandijona carnea renunta la ulei sau unt si foloseste marinata. Cercetarea a demonstrat ca prin marinarea carnii inainte de a o pune la gratar, AHC se reduc cu 90%. In plus, marinata fragezeste carnea si-i confera o savoare deosebita. Aceasta se face fara grasime, doar din condimente si ierburi aromate, suc de lamaie sau otet balsamic. Este bine ca la marinata sa adaugi rozmarin. Pentru ca are un gust puternic incepe prin a-l utiliza in cantitati mici pana te obisnuiesti cu el. Rozmarinul contine doi compusi cu potential anticancerigen. Cercetatorii de la Universitatea din Kansas au masurat efectul antioxidant al diferitelor plante aromate dupa ce le-au adaugat succesiv la carne inainte de preparare. Prin amestecarea cu rozmarin s-a obtinut cea mai scazuta concentratie de AHC. Oregano, salvia si busuiocul pot avea proprietati similare, dar intr-o masura mai mica. Foloseste, de asemenea, usturoi sau ceapa deoarece au capacitatea de a reduce riscul de cancer la stomac prin compusii sulfurati responsabili si de aroma si gustul lor specific.


Prin prepararea carnii la gratar se formeaza benzopirene si hidrocarburi aromatice policiclice? Cum limitezi aparitia lor? 

Inainte de a arunca carnea pe gratar indeparteaza grasimea si pielea. Prin arderea lor se formeaza alte substante periculoase si anume benzopirenele care se depun la suprafata carnii odata cu fumul rezultat. Pentru a limita contactul picaturilor de grasime cu jarul, acesta se poate acoperi cu o folie din aluminiu.Toxicitatea benzopirenelor vine din faptul ca se lega de proteine sau de ADN, modificand functionarea normala a celulelor.
In partile calcinate si crocante ale carnii se formeaza, de asemenea, hidrocarburi aromatice policiclice, de aceea este bine sa supraveghezi gratarul si sa eviti ca alimentul sa ia foc. Daca totusi s-a intamplat, indeparteaza partea arsa inainte de a o consuma. 


Pune pe gratar ciuperci si legume alaturi de carne. 

Acestea nu contin grasimi care prin ardere sa dea compusi periculosi, iar arse nu sunt atat de toxice precum carnea carbonizata. Opteaza pentru frigarui cu legume colorate diferit, ele fiind atragatoare dar si gustoase. Consumul de legume la aceeasi masa cu carnea are avantajul ca furnizeaza fibre si antioxidanti ce faciliteaza neutralizarea si eliminarea compusilor cancerigeni. In plus, limiteaza si cantitatea de carne mancata.

A manca sanatos nu inseamna neaparat a manca total diferit fata de cum esti obisnuit. Uneori pentru a-ti imbunatati viata este necesara doar o schimbare de atitudine. Informeaza-te mai mult si incerca sa iesi din rutina dobandita de-a lungul timpului. A fi impenetrabil este o stare de spirit, dar si constientizarea faptului ca tu esti responsabil de alegerile din viata ta. 


Esti nou pe site? Afla mai multe despre Conceptul, Dieta si Exercitiile fizice Impenetrabile.

Comentarii