Mananca sanatos: alege vanata!


Originala din India, vanata se cultiva astazi in toate regiunile calde si temperate ale planetei. In Orientul Mijlociu este nelipsita din alimentatie, iar turcii au o mie de retete care sa o puna in valoare. Cei mai mari consumatori de vinete din Europa sunt romanii (6,7 kg/persoana), urmati de greci (6 kg/persoana) si italieni (5,3 kg/persoana). 
Exista o multitudine de varietati cu talie ce variaza de la mici dimensiuni la cea a unui pepene si de culori diferite de la alb pana la violet intunecat, trecand prin verde, galben sau portocaliu. Gratie texturii si savorii ei, vanata este una din cele mai apreciate legume. In plus, este valoroasa nutritional si accesibila tuturor.


Cum o alegi? 

Mai degraba mica si tanara pentru ca are pulpa dulce cu putine seminte si coaja subtire, lipsita de amaraciune. Pe de alta parte daca este culesa inainte de coacere este mai saraca in glucide, lucru nefavorabil pentru calitatea si gustul ei.

 

Cum o gatesti? 

Din cauza consistentei sale de burete are tendinta de a absorbi mult ulei, de aceea exista mentalitatea gresita ca are nevoie de multa grasime pentru a fi preparata. Din pacate, astfel consumata devine indigesta si calorica, pierzandu-si toate beneficiile. 
Poate fi preparata in foarte multe moduri: coapta la gratar, gratinata la cuptor, gatita la aburi, scazuta in putin ulei de masline sau adaugata la ghiveci, zacusca si musaca. 
Este bine sa o stropesti cu putin suc de lamaie si sa o prepari imediat dupa taiere pentru a preveni innegrirea pulpei. 
Unele persoane prefera sa o gateasca numai dupa ce indeparteaza apa din ea. Astfel, feliile sau cuburile taiate sunt presarate cu sare si tinute timp de 30 de minute inainte de a fi stoarse. 

 

Cum se conserva?

Este extrem de perisabila. Este necesar sa o pastrezi intr-un loc racoros si uscat si sa o prepari in maxim doua zile. In lada de la frigider tine cel mult o saptamana. Taiata in bucati de un cm grosime albite in apa clocotita cu putin suc de lamaie, se poate pastra in congelator cel mult opt luni.

 

Ce contine si care sunt beneficiile ei? 

Vanata este bogata in pectine, fibre ce prin gatire dobandesc o textura moale si delicata. Aceste fibre solubile sunt blande cu sistemul nostru digestiv si favorizeaza tranzitul intestinal. Pentru ca in contact cu lichidele se umfla si devin vascoase ajuta la eliminarea rezidurilor, fiind deosebit de utile in prevenirea cancerului de colon.
Prin marirea volumului fibrele creeaza senzatia de satietate atat de necesara in reglarea greutatii. Vanata este o leguma interesanta pentru regimurile de slabit, mai ales ca este si saraca in carbohidrati. O vanata gatita fara materii grase contine 30 kcal. De asemenea, datorita acestor calitati este recomandata si persoanelor diabetice. Mai mult, rezultatele unor studii indica ca anumiti compusi din aceasta sunt capabili sa inhibe doua enzime digestive ce degradeaza amidonul si-l transforma in glucoza, reducand astfel absorbtia lui si, implicit, glicemia.
Antioxidantii alaturi de fibre au un rol important in reducerea riscului de aparitie a unor boli cronice. Vanata are un potential antioxidant ridicat, ceea ce inseamna ca are capacitatea de a neutraliza radicalii liberi din organism implicati in afectiunile cardiovasculare, anumite cancere si boli specifice batranetii. 
Principalii antioxidanti continuti sunt acizii fenolici si antocianinele. Acestea din urma sunt prezente in special in coaja de culoare violet profund. Cercetatorii au analizat esantioane de mai multe varietati si au descoperit ca cu cat vanata este mai amara cu atat este mai bogata in compusi fenolici. In Asia si Africa se obisnuieste sa se consume vinete amare, in schimb in Occident nu este apreciata aceasta aroma, cercetatorii cautand s-o elimine prin cultivari selective de soiuri mai putin amare sau chiar prin modificare genetica. 
Un amestec de antioxidanti din vanata studiat in vitro si pe animale a avut ca efect o diminuare a oxidarii colesterolului rau si a concentratiei de lipide din sange. De asemenea, avand un nivel ridicat de potasiu, vanata are avantajul de a fi diuretica, proprietate ce o recomanda in regimul de reducere a hipertensiunii arteriale.

 

Vanata cu sau fara coaja? 

Desi coaja este o comoara de antioxidanti, daca vanata nu provine din agricultura bio, poate contine urme de pesticide si ar fi mai bine sa fie indepartata. Fructele foarte coapte au coaja groasa si amara si unele persoane prefera sa o curete. In schimb in Egipt este o crima sa curati vanata de coaja. 

 

Vanata contine substante cu potential toxic. 

Vanata ca si tomata verde sau cartoful contine alcaloizi ca solanina, otrava partial distrusa prin gatire. In doze ridicate, alcaloizii pot sa antreneze tulburari digestive si sa afecteze sistemul nervos, insa in cantitati restranse sunt inofensivi pentru adulti. Trebuie evitata in dieta sugarilor si a copiilor mici deoarece ei au o sensibilitate crescuta la solanina.
Pentru ca este bogata in histamina si acid salicilic poate fi cauza unor alergii. De asemenea, persoanele cu intoleranta la fructoza este bine sa o consume cu prudenta.
Se pare ca unele populatii, precum cea asiatica si mediteraneana, mari consumatoare de vinete, s-au imunizat contra efectelor lor indezirabile.

Esti nou pe site? Afla mai multe despre Conceptul, Dieta si Exercitiile fizice Impenetrabile.

Comentarii