Protejeaza-te afland mai multe despre siguranta auto



Cele mai multe politraumatisme au loc datorita accidentelor auto. Intr-o oprire normala a masinii energia cinetica se absoarbe prin franare, insa intr-un accident (deceleratie brusca) ea se absoarbe prin deformarea vehiculului si traumatizarea pasagerilor. La o viteza de 60 km/ora intr-o oprire brusca in o zecime de secunda, un om de 70 kg ajunge sa aiba o greutate de 1768 kg, acesta fiind proiectat inainte.

Leziunile din accidentele auto seamana de la un caz la altul, existand caracteristici comune: sindromul tabloului de bord cand se produc fracturi la nivelul coapsei, genunchiului si soldului, sindromul volanului cand leziunile apar la nivelul toracelui sau abdomenului, sindromul de proiectie in fata cand prin lovirea de parbriz apar traumatisme la nivelul capului si sindromul de expulzare din vehicol cand sunt afectate predominant capul si coloana vertebrala.

Exista cateva elemente definitorii pentru siguranta auto dar si pentru desfasurarea unui accident:
Energia cinetica este rezultatul produsului dintre masa si patratul vitezei. Din aceasta ecuatie reiese ca cea mai importanta variabila responsabila de distrugerile dintr-un accident este viteza. Apoi urmeaza greutatea masinii, cu cat aceasta este mai mare cu atat va produce distrugeri mai mari asupra celuilalt vehicul.

Centurile de siguranta sunt de asemenea importante pentru ca previn expulzarea din vehicul, preiau o parte din energia cinetica si automat din greutatea pasagerului, impiedica lovirea de bord sau volan si fixeaza pasagerul intr-o pozitie optima pentru deschiderea airbagurilor, alt element definitoriu pentru siguranta auto.

Zonele deformabile ale unui automobil se afla la exteriorul acestuia, mai ales in fata, si sunt concepute pentru a absorbi energia cinetica din timpul unui accident. Mercedes-Benz este compania care le-a implementat pentru prima data. Pentru a fi functionale trebuie ca interiorul masinii, reprezentat de zona din jurul pasagerilor, sa fie mai solid si mai greu deformabil. Din 1990 Volvo a introdus zone deformabile laterale ce ofera mai multa protectie si impotriva unui impact lateral. Un alt concept utilizat de unii producatori auto este celula de siguranta care presupune consolidarea extrema a zonei din jurul pasagerilor, rezultand o protectie superioara.

Euro NCAP este un program ce evalueaza siguranta noilor masini cu ajutorul unor teste de impact. Se ia in considerare siguranta adultilor, copiilor, pietonilor dar si existenta si viabilitatea sistemelor de asistare a sigurantei incorporate in masina.  Orice automobil poate sa primeasca intre una si cinci stele. Euro NCAP este sprijinit de Uniunea Europeana si isi propune sa influenteze alegerea unei masini in functie de criteriile de siguranta. Volvo V40, Ford Kuga, BMW Seria 3 si Audi A3 sunt cateva din modelele cu rezultate foarte bune.

Cateva studii facute in Suedia, Australia si Noua Zeelanda arata ca masinile roz au cele mai mici sanse de a fi implicate intr-un accident, pe cand masinile negre le au pe cele mai mari, iar persoanele aflate in masini argintii au de departe mai putine leziuni grave. Nu stim cat de relevante sunt concluziile acestor studii, insa poate te vor ajuta sa te decizi cu privire la culoarea viitoarei masini.

In concluzie pentru a te proteja impotriva accidentelor auto este bine sa respecti viteza legala, sa porti tot timpul centura de siguranta, iar atunci cand iti cumperi o noua masina sa fii preocupat si de aspectele tehnice legate de siguranta, nu doar de design si performanta. Si, nu in ultimul rand, poate ca cel mai important este sa vezi ce scor a obtinut aceasta dupa testarea Euro NCAP.

Esti nou pe site? Afla mai multe despre Conceptul, Dieta si Exercitiile fizice Impenetrabile.

Comentarii