Upgradeaza-ti sanatatea cu ciocolata neagra



 

Ce beneficii pentru sanatate are cacaua?

Toata istoria a inceput cu observarea unui trib de indieni din Kuna, Panama, bautori de cacao, care pot consuma pana la 40 de cani pe saptamana. Medicul Hollenberg, profesor la Harvard, si-a petrecut o parte din viata cercetandu-i si a constatat ca acestia au un risc cu 10% mai mic de a face patru din cele mai raspandite boli din lume: infarct miocardic, insuficienta cardiaca, diabet si cancer. 

Treptat, numeroase studii au confirmat observatiile pe populatia Kuna si au stabilit ca aceste efecte benefice se datoreaza in principal consumului de cacao, respectiv proantocianidinelor din compozitia ei, antioxidanti puternici din marea grupa a flavonoidelor. Deoarece cacaua, spre deosebire de alte vegetale, ii contine din belsug (aproximativ 10% din compozitie), capacitatea ei antioxidanta este 4-5 ori mai mare decat a ceaiului negru, de 2-3 ori mai mare decat a ceaiului verde si de 2 ori mai mare decat a vinului rosu. 

Proantocianidinele sunt asociate cu ameliorarea mai multor parametrii cardiovasculari. Rezultatele unor metaanalize au dovedit capacitatea lor de a reduce tensiunea arteriala, sensibilitatea la insulina, profilul lipidic si elasticitatea vaselor, toti acestia fiind factori de risc in bolile cardiovasculare. De asemenea, se pare ca pot sa scada riscul de accident vascular cerebral prin dilatarea arterelor din creier. Un studiu recent a aratat ca nivelul de decese cauzate de accidentul vascular cerebral este mai mic cu 46% la cei care consuma 50 g de ciocolata neagra pe saptamana.

Cacaua poate diminua inflamatia produsa in diabet si obezitate. Asta sugereaza cercetatorii Universitatii din Pennsylvania intr-un articol din European Journal of Nutrition. Concluzia noului studiu a fost ca prin suplimentarea alimentatiei cu cacao se limiteaza expresia genelor proinflamatorii din tesuturile adipoase, prin reducerea insulinei si trigliceridelor sangvine. Un nivel ridicat al insulinei arata o anumita rezistenta la aceasta si constituie un semnal de risc pentru diabet. Nivelul ridicat al trigliceridelor poate semnala o boala de ficat sau steatoza hepatica.

Recent, cercetatorii au descoperit ca pudra de cacao este si un aliment excelent pentru slabit. Iar cu cat este mai bogata in flavonoide, cu atat mai mult se incetineste activitatea unor enzime digestive, implicate in absorbtia lipidelor si glucidelor in organism.

Dar cacaua este asociata nu numai cu sanatatea, ci si cu placerea. In primul rand, pentru ca este o sursa importanta de magneziu ce permite combaterea oboselii, stresului si anxietatii. In al doilea rand, pentru ca aduce un aport consistent de triptofan, care este un precursor al serotoninei, neurotransmitator ce se ocupa, printre altele, cu starea de buna dispozitie. De asemenea, cacaua favorizeaza secretia de endorfine, considerate un alt "hormon al fericirii".




De ce sa mananci ciocolata neagra?

Cu toate aceste beneficii pentru sanatate, este bine sa nu te arunci asupra primei tablete de ciocolata pe care o intalnesti in supermarket. Diversele sortimente de ciocolata nu contin numai cacao, ci si cantitati mari de zahar sau grasimi de proasta calitate. Pentru a profita din plin de proprietatile antioxidantilor, este important sa consumi doar ciocolata neagra cu cel putin 75% cacao.

Unele studii au aratat ca efectul antioxidantilor din ciocolata cu lapte este aproape nul, fie din cauza ca producatorii retin flavonoidele, care sunt responsabile de gustul ei amar, fie pentru ca laptele poate inhiba absorbtia acestora in intestin. 

Ciocolata alba, in cel mai bun caz, se fabrica pornind de la untul de cacao si este un produs procesat, fara valoare nutritionala. Inainte sa cumperi un produs de ciocolata, mai ales daca-l cumperi pentru prima data, este important sa citesti cu atentie eticheta deoarece adeseori untul de cacao este inlocuit cu grasimi trans, periculoase pentru sanatate.

Continutul redus de zahar din ciocolata neagra face ca aceasta sa determine in organism o crestere scazuta a glicemiei. Astfel, indicele sau glicemic este mic, de 25, putand fi consumata si de diabetici.
  
O tableta de ciocolata de 100 g, indiferent de sortimentul ei, ne ofera un sfert din energia zilnica. De aceea este bine sa fie consumata cu moderatie. Ciocolata neagra fiind amara, are avantajul ca nu te incita la un consum exagerat.


Cand se consuma ciocolata cu precautie

Ciocolata creste secretia oxalatilor de calciu, iar persoanele cu litiaza renala trebuie sa fie prudente in ce priveste consumul ei. Cei care sufera de migrene, de asemenea, este bine sa fie atenti la cata ciocolata mananca, pentru ca unele substante din aceasta pot sa favorizeze declansarea lor. La persoanele cu ulcer gastrodeodonal, consumul de ciocolata poate cauza dureri severe, mai ales daca se face pe stomacul gol sau inainte de culcare. Metilxantinele din ciocolata pot sa diminueze tensiunea de repaus a sfincterului esofagian si cauzeaza refluxul continutului gastric in esofag. Din acest motiv persoanele cu reflux gastro-esofag trebuie sa o evite. Pentru ca poseda cafeina, ciocolata este de preferat sa fie mancata cu moderatie de copii.


Comentarii