Cafeaua si sanatatea




In tarile unde se cultiva arborele de cafea, fructele lui sunt denumite cirese pentru ca la maturitate sunt rosii sau violet. Prin decojirea "cireselor" se obtin boabele verzi de cafea ce ulterior se supun prajirii. Din acestea se prepara cea mai populara bautura din lume, consumata de aproximativ 80% dintre oameni. Desi se cunosc multe varietati de cafea, doar doua sunt mai cunoscute si cultivate: arabica si robusta.

Ce contine cafeaua

Boabele de cafea contin compusi fenolici, antioxidanti puternici care se transforma in timpul prajirii in substante volatile responsabile de aroma si gustul ei specific. Cercetatorii au stabilit ca o cana de cafea are tot atatia antioxidanti cat trei portocale. Beneficiile compusilor fenolici contracareaza intr-o anumita masura efectele cafeinei din cafea. Cafeina se gaseste de asemenea in ceai si cacao si este cunoscuta mai ales pentru actiunea ei de stimulare a sistemului nervos si a metabolismului. In cantitati mici creste concentrarea, atentia si imbunatateste performantele fizice, iar in cantitati mari poate sa antreneze efecte indezirabile ca insomnie, anxietate, dureri de cap, iritabilitate sau nervozitate.

 

Care sunt beneficiile consumului de cafea

Problema cu privire la consumul de cafea se invarte in jurul cantitatii ei. La un consum moderat de cafea, beneficiile sunt superioare oricarui risc. Cafeaua poate contribui la prevenirea anumitor boli ca diabetul de tip 2, boli de ficat si guta. Studiile au stabilit ca un consum regulat de cafea diminueaza modic riscul de diabet de tip 2 datorita compusilor fenolici care incetinesc absorbtia glucozei. De asemenea, cafeaua actioneaza ca un neuroprotector pentru bolnavii de Parkinson si Alzheimer. Consumul unei cani zilnice diminueaza cu 10% riscul de aparitie a pietrelor la fiere si rinichi. 
Cercetari recente au demonstrat ca un consum mai mare de cafea (peste 3 cani zilnic) protejeaza de ciroza ficatul bautorilor de alcool si reduce evolutia hepatitei C cronice.

Care sunt dezavantajele consumului de cafea

Cand esti supus stresului cronic, la putin timp dupa ce bei cafea, creste nivelul  de hormoni ai stresului. De asemenea, cafeaua nu se bea cu 4-6 ore inainte de culcare pentru ca poate stimula sistemul nervos, producand insomnie si perturband calitatea somnului. 
Cafeaua poate provoca reflux acid sau arsuri la stomac si poate exarceba simptomele persoanelor cu sindrom de intestin iritabil. De aceea este bine sa se verifice aceste efecte si sa se limiteze consumul daca este nevoie. 
De asemenea, cei cu osteoporoza si anemie, femeile insarcinate si cele cu probleme de fertilitate, copiii si varstnicii pot fi mai vulnerabili la efectele ei adverse. 
Studiile nu au putut stabili precis daca cafeaua este benefica sau nefasta in bolile cardiovasculare, dar pe ansamblu se pare ca un consum moderat de cafea nu pune probleme sanatatii cardiace. 
Si, in sfarsit, studiile din ultimii ani au relevat ca persoanele care o beau regulat nu prezinta un risc mai ridicat de mortalitate decat abstinentii.

 

Ce cafea alegi? 

 

Arabica sau robusta? Alegerea tipului de cafea depinde de preferintele fiecaruia. Unii o beau usoara si dulce, in timp ce altii o indragesc tare si amara. Testeaza fiecare savoare si vezi care ti se potriveste. Cafeaua arabica, avand mai multe glucide si materii grase in compozitie, este mai gustoasa si mai aromata decat cafeaua robusta. In schimb, aceasta din urma este bogata in cafeina si face mai multa spuma. Varietatea arabica este sensibila la boli, in special cele fungice, de aceea necesita pesticide, in timp ce robusta este rezistenta natural si are un randament de productie ridicat. Completandu-se reciproc, cele doua varietati se folosesc in proportie variabila in majoritatea sortimentelor de cafea.

 

Cu sau fara cafeina? Iti place sa bei multa cafea, dar esti nervos, stresat sau ai probleme cu hipertensiunea? Alege cafeaua decofeinizata. In mentalitatea colectiva cafeina este asociata cu cresterea tensiunii arteriale, dar studiile au aratat ca nu o ridica decat usor, iar pe termen lung nu o influenteaza semnificativ. Cafeaua decofeinizata se obtine prin extragerea cafeinei din boabele neprajite cu ajutorul unui solvent chimic. Brazilienii au gasit recent un arbore de cafea arabica necultivat, respectiv un mutant natural, a carui boabe nu contin cafeina. Nu sunt date despre gustul lor, dar descoperirea se dovedeste a fi interesanta deoarece una din zece persoane prefera cafeaua decofeinizata. 

 

Ai colesterolul marit? Atunci este bine sa eviti cafeaua fiarta la ibric, denumita si cafea turceasca. S-a constatat ca alcoolii diterpeni, compusi naturali prezenti in boabele de cafea, cresc colesterolul sangvin. In contact cu apa calda, sunt eliberati si se regasesc intr-o proportie diferita in cana de cafea, in functie felul in care aceasta se prepara. In cafeaua fiarta se intalnesc in concentratia cea mai ridicata, in expresso in cantitate mai mica, iar in cafeaua filtrata sunt aproape inexistenti.

 

Cafea sau ness? Nestle a creat in 1938 cafeaua solubila care este o cafea concentrata obtinuta prin deshidratare. In practica, nessul are un inconvenient, si anume prezinta mai multi compusi Maillard decat cafeaua obisnuita. Acesti compusi pot sa accelereze imbatranirea organismului.

 

Cafea bio? 95% din productia de cafea este oarecum "bio" pentru ca se cultiva fara ingrasaminte chimice. De asemenea, o mare parte din cafea provine din micile productii care nu-si permit sa investeasca in fungicide. 

 

Ai probleme cu greutatea? Numarul de calorii adus de o cafea variaza in functie de specialitatea ei si diversele ingrediente continute. O cafea fara adaos de zahar, lapte sau alte creme furnizeaza doar 3 calorii, in timp ce una cu toppinguri (caramel, siropuri de fructe, etc) ajunge la cateva sute. Daca nu-ti place cafeaua simpla, in perioada friguroasa poti sa adaugi in cafeaua de dimineata o lingurita de unt pentru mai multa savoare si satietate. Contrar credintei populare, grasimea de calitate satura si nu ingrasa. Unele popoare obisnuiesc sa puna grasimi in bauturi, de exemplu tibetanii beau ceai verde cu unt.


Comentarii