Ce pierzi daca nu mananci condimente


Cu gustul si mirosul lor puternic, condimentele dau un plus de savoare oricarei mancari. De-a lungul timpului, le-au fost atribuite numeroase proprietati remarcabile asupra sanatatii. Interesul cercetatorilor pentru eficacitatea lor terapeutica, a dus la confirmarea multora dintre utilizarile lor traditionale. Curcuma, usturoiul, ghimbirul, ardeiul iute, scortisoara si ierburile aromatice ocupa primele locuri in topul celor mai sanatoase condimente. Cu toate ca ghimbirul si curcuma sunt specifice bucatariei asiatice, se regasesc tot mai mult si in farfuriile europenilor, ca urmare a virtutilor lor, dar si a amestecului de culturi si gusturi.

 

De ce sa mananci condimentat?

Condimentele si ierburile aromatice au specific abundenta de antioxidanti fenolici si terpene aromatice, compusi deosebit de benefici pentru sanatate. Scortisoara ocupa pozitia a patra in clasamentul alimentelor bogate in antioxidanti. Intr-o lingurita de scortisoara se gaseste un numar de antioxidanti echivalent cu cei dintr-un pahar de suc de struguri. Prin expunerea scortisoarei la caldura, creste numarul de antioxidanti. Lucru valabil si pentru curcuma si ghimbir.
Ierburile aromatice si usturoiul dispun de un potential antioxidant mult mai ridicat decat majoritatea fructelor si legumelor. Astfel, o lingurita de oregano contine mai multi antioxidanti decat 80 g de afine. Fiind atat de concentrate in antioxidanti, chiar daca se consuma in cantitati reduse, condimentele pot sa aiba o contributie deloc de neglijat la aportul total zilnic de acestia. Asocierea de condimente creste considerabil varietatea si numarul de antioxidanti, de aceea nu ezita sa folosesti in bucataria ta amestecuri de condimente, ca curry sau ierburi aromatice impreuna cu ghimbir si curcuma.

 

Ce beneficii au condimentele pentru sanatate

In anumite patologii este necesar un aport mai ridicat de antioxidanti pentru a se incetini efectul negativ al radicalilor in organism. Condimentele limiteaza cresterea trigliceridelor si a insulinei dupa masa, reducand in special riscul de boli cardiovasculare si diabet. Intr-un studiu in care participantii au consumat mancare condimentata cu un amestec de rozmarin, oregano, scortisoara, curcuma, piper negru, paprika si pudra de usturoi s-a  pus in evidenta reducerea nivelului de insulina cu 21% si a trigliceridelor cu 31%. De asemenea, dupa masa nivelul de antioxidanti a crescut cu 13%.
O mare parte dintre condimente au proprietati antinflamatorii, antiinfectioase si anticancerigene. Este si cazul curcumei, usturoiului, rozmarinului si busuiocului.

 

Te pot ajuta condimentele sa slabesti? 

Condimentele potenteaza gustul mancarii si te ajuta intr-o maniera indirecta sa reduci cantitatile de zahar, grasimi si sare. De asemenea, iti permit sa ai o alimentatie variata si sa  mananci sanatos cu mai multa placere. Acest lucru este esential cand doresti sa pierzi in greutate. In plus, s-a constatat ca exista tendinta de a manca mai putin atunci cand ai si alimente picante in farfurie. Studiile au aratat ca substanta activa din ardeiul iute, respectiv capsaicina, creste metabolismul bazal si satietatea dupa ingerare, ceea ce antreneaza si scaderea aportului alimentar.

 

Cum se consuma condimentele

Curcuma, ghimbirul, ceapa, usturoiul, patrunjelul, ierburile aromatice poti sa le consumi zilnic, chiar de mai multe ori, in aproape orice mancare. Ardeiul iute si piperul trebuie folosite cu moderatie deoarece cresc permeabilitatea intestinala, perturba intoarcerea venoasa si pot provoca crize de hemoroizi. Ca sa profiti doar de beneficiile lor, este mai bine sa le mananci des si in cantitati mici. Unele studii au aratat ca substanta activa din piper favorizeaza absorbtia curcuminei din curcuma, asa ca nu ezita ca atunci cand folosesti curcuma sa adaugi si putin piper. 

 

Condimente bio

 In UE se practica iradierea condimentelor si ierburilor aromatice in scopul reducerii incarcaturii microbiene si cresterii duratei lor de conservare. Chiar daca producatorii ne asigura ca prin iradiere produsele nu isi schimba aspectul, gustul sau mirosul, s-a descoperit totusi ca isi pierd din calitatea nutritionala.

 

Topul celor mai sanatoase condimente

 

Curcuma intra in compozitia amestecului de condimente din bucataria indiana denumit curry. Poseda un potential antioxidant puternic si are proprietati antiinflamatorii si anticancerigene. 

Ghimbirul face parte ca si curcuma din familia zingiberacee si are in principal actiune benefica asupra digestiei. Daca curcuma este eficace in tratamentul tulburarilor digestive, in particular al ulcerului gastric, ghimbirul este util in dispepsii si varsaturi. Are, la randul lui, un recunoscut efect antiinflamator. 

Ardeiul iute este condimentul cel mai utilzat in lume, dar nu peste tot la fel. Capsaicina este recunoscuta pentru efectele ei analgezice si de crestere a metabolismului bazal. 

Scortisoara are compusi cu virtuti similare insulinei, benefici in lupta impotriva diabetului de tip 2. 

Usturoiul, cu capacitatea sa de a impiedica cresterea celulelor canceroase, poate preveni dezvoltarea anumitor cancere. De asemenea, face parte din randul alimentelor care reduc riscul de boli cardiovasculare. 

Ierburile aromatice (cimbru, rozmarin, oregano, maghiran, dafin, salvie, menta, busuioc, coriandru) au principii active antimicrobiene, digestive, antiinflamatorii si anticancerigene. Originare din bazinul mediteranean, ierburile aromatice sunt atat de seducatoare la gust, incat este imposibil sa rezisti tentatiei de a le folosi in exces.

 

 

Comentarii