Foloseste-te de puterea antocianinelor




Antocianinele sunt pigmenti naturali care coloreaza fructele, frunzele, florile sau ramurile plantelor in rosu, mov, violet sau albastru. Plantele cu un continut ridicat de antocianine sunt mai spectaculoase si sunt cautate pentru ornament. Culoarea frunzelor toamna este data de asemenea de prezenta lor dar si a carotenoizilor. 

Antocianinele se gasesc in stratul exterior si epiderma vegetalelor. Pentru ca absorb radiatiile ultraviolete, sunt ca un ecran solar care protejeaza AND-ul si proteinele celulare. In plus, culoarea lor atrage pasari, albine si alte specii responsabile de polenizare si dispersia semintelor. 
Antocianinele fac parte din marea categorie a flavonoizilor si actioneaza in organismul nostru ca niste antioxidanti foarte puternici. Fructele si legumele bogate in antocianine sunt considerate super alimente datorita multiplelor beneficii pe care le aduc sanatatii. Culoarea antocianinelor depinde de structura si aciditatea fructelor. In conditii de aciditate, multe sunt de culoare rosie, in schimb intr-un mediu mai putin acid, devin violete sau albastre. Ca urmare a puterii lor de colorare si a solubilitatii in apa, antocianinele se folosesc ca si colorant alimentar sub denumirea de E163.

Care sunt beneficiile antocianinelor

Antocianinele au proprietati antioxidante cu efect protector contra cancerului, bolilor cardiovasculare si bolilor legate de imbatranire (de exemplu, cataracta). Conform unor studii, pentru a se obtine intr-adevar efecte terapeutice este necesar un consum zilnic de cel putin o jumatate de cana de fructe de padure, care sunt cele mai concentrate in antocianine, iar pentru alte alimente este nevoie de un consum mai mare.
Literatura de specialitate arata ca antocianinele pot inhiba cresterea celulelor cancerigene in cancerul de colon, prostata, san si cavitate orala. Cercetarile recente au demonstrat potentialul lor mai ales in domeniul cardiovascular. Acestea actioneaza prin inhibarea absorbtiei colesterolului si reducerea hipertensiunii arteriale, factori importanti de risc in afectiunile cardiovasculare. Mai mult, se pare ca antocianinele au capacitatea de a facilita sinteza oxidului nitric de catre endoteliul vaselor de sange, ceea ce duce la crestea elasticitatii si capacitatii lor de dilatare. 
Pot preveni, de asemenea, boli degenerative si amelioreaza memoria si functiile cognitive in Alzheimer si Parkinson. Nu toate virtutile atribuite activitatii lor antioxidante sunt dovedite clar stiintific, dar probabil ca in viitor se vor confirma multe dintre acestea sau chiar se vor descoperi altele noi.

In ce legume si fructe se gasesc antocianinele

Antocianinele se gasesc in fructele de padure, dar si in multe alte vegetale. Daca o leguma sau un fruct are mai multe varietati, in cea de culoare mai inchisa sunt sanse sa le intalnesti.

Murele, afinele si alte fructe de padure (zmeura, fructele de soc, merisoarele, coacazele) sunt susceptibile de a avea cele mai insemnate cantitati de antocianine. Fructele salbatice au o capacitate antioxidanta mai ridicata decat cele cultivate. Temperaturile scazute sunt favorabile sintezei de antocianine, prin urmare fructele care cresc in zonele mai reci si la altitudine au o culoare mai intensa. Continutul creste si in functie de gradul lor de coacere. Cu cat fructele sunt mai copte, cu atat sunt mai bogate in antocianine. Prin congelare fructele de padure pastreaza cea mai mare parte a lor.


Ciresele cu cat sunt mai colorate, cu atat au mai multe elemente benefice pentru sanatate. Ciresele rosii se claseaza pe locul doi dupa fructele de padure in ceea ce priveste concentratia de antocianine. Acestea au de cinci ori mai multi antioxidanti decat celelalte soiuri mai deschise la culoare.


Strugurii si vinul rosu sunt si ei campioni la antocianine. Strugurii rosii au de doua ori mai multi antioxidanti decat cei albi. De fapt, strugurii rosii inmagazineaza multe alte flavonoide cu putere antioxidanta mare, care lucreaza in sinergie, in special impotriva celulelor canceroase.


Prunele, mai ales cele de culoare violet inchis, contin antocianine in coaja. Chiar daca prin uscare prunele pierd din acestea, capacitate lor antioxidanta creste totusi de 2-3 ori pentru ca se formeaza noi compusi antioxidanti.


Rodiile in sezonul rece, cand nu se mai gasesc fructe proaspete cu pigmenti antocianinici, sunt perfecte pentru a-ti face plinul in antioxidanti puternici.


Bananele sunt o sursa bogata de antocianine si multi cercetatori au fost surprinsi sa le descopere in acestea.


Vanata de culoare inchisa este bine sa fie consumata in detrimentul noilor soiuri aparute si la noi cu coaja alba sau galbena. Un anumit tip de vanata denumit Black Magic are de aproape 3 ori mai multe antocianine decat celelalte varietati analizate.


Ceapa rosie are de asemenea mai multi antioxidanti decat cea galbena sau alba. Un studiu efectuat la Universitatea Cornell din New York a constatat ca activitatea ei antioxidanta este de pana la opt ori mai mare decat a altor sortimente.


Varza rosie reuneste nu mai putin de 36 de tipuri de antocianine.


Alte fructe si legume care contin antocianine sunt: mere si piersici rosii, smochine cu coaja violet, portocale si grepfruit rosu, avocado, cartofi dulci si cartofi cu coaja violet, sparanghel violet, ridiche si fasole uscata rosie.



Comentarii