Cum sa alegi si sa gatesti ouale pentru un maxim de beneficii


De ce sa consumi oua? Daca gainile sunt hranite natural, ouale sunt un adevarat super aliment. In plus, sunt gustoase si se prepara repede.

Proteinele din ou sunt valoroase biologic

Proteinele din ou contin noua aminoacizi esentiali intr-o proportie echilibrata. Astfel, oul este luat de referinta pentru evaluarea continutului si calitatii proteinelor din alte alimente. Din acest considerent, OMS recomanda ca oul sa nu lipseasca din alimentatia copilului. De asemenea, persoanele care obisnuiesc sa faca exercitiu fizic, este bine sa-l consume pentru ca, fiind bogat in leucina, ajuta la refacerea si cresterea musculara dupa exercitiu. 


Galbenusul contine doi antioxidanti puternici 

De fapt, acesti doi compusi din familia carotenoizilor, luteina si zeaxantina, dau culoare galbenusului. Carotenoizii ajuta la prevenirea anumitor probleme de vedere legate de imbatranire, ca degenerescenta maculara si cataracta. Intr-un studiu, in care participantii au mancat zilnic cate un ou, s-a constatat dupa cinci saptamani ca nivelul de luteina si zeaxantina din organism a crescut cu 26%, respectiv 38%. Datele dintr-un studiu efectuat pe 83.234 de infirmiere au demonstrat ca un nivel ridicat de carotenoizi se asociaza cu un risc scazut de cancer de san la femeile aflate in preajma menopauzei.

 

Oul este bogat in colina

Aceasta este o vitamina cu efecte benefice asupra capacitatii de memorare. Femeile insarcinate au nevoie de mai multa colina in timpul dezvoltarii embrionare. Un nivel scazut de colina poate sa aiba efecte pe termen lung asupra dezvoltarii creierului la copil.

 

Cum influenteaza oul sanatatea cardiovasculara  

Pana in 1980 oul era considerat un aliment perfect, dar popularitatea lui a scazut cand s-a descoperit ca galbenusul este bogat in colesterol. Astazi se stie ca nivelul de colesterol sangvin are putin de-a face cu colesterolul din alimente. Studiile publicate in International Journal of Cardiology sugereaza ca adultii sanatosi pot manca un ou pe zi fara nici un impact asupra cresterii colesterolului sangvin. Daca gaina este hranita natural, oul aduce un aport deloc de neglijat de acizi grasi omega 3, atat de importanti pentru sanatatea cardiovasculara. Mai mult, anul acesta cercetatorii de la doua universitati de prestigiu, una din China si alta din SUA, au descoperit ca un constituent al albusului de ou, denumit RVPSL, poate sa scada tensiunea arteriala la fel ca si captoprilul, un medicament antihipertensiv.

 

Cum verifici prospetimea oului

Cand nu esti sigur de prospetimea lui, cel mai bine o verifici punand oul intr-un vas cu apa. Daca se scufunda atunci este proaspat, iar daca pluteste este vechi din cauza camerei de aer care se formeaza pe masura ce timpul trece. 

 

Se pot manca oua crude?

Ouale prezinta riscul de a fi contaminate cu Salmonella. Cu toate ca producatorii adopta masuri preventive, acest risc nu poate fi eliminat complet. Prin urmare, persoanele mai expuse, ca femeile insarcinate, varstnicii si copiii mici este bine sa le manance doar gatite. Cei care din diverse motive prefera sa le consume crude, trebuie sa evite contactul continutului cu exteriorul cojii. 

 

Cel mai bun mod de a manca oul

Oul se digera bine cand albusul este coagulat si galbenusul cremos. Proteinele din albusul de ou crud nu sunt digerabile decat in proportie de 50%. Gatirea duce la cresterea digestibilitatii lor la 92%. Nu este recomandata prepararea indelungata a oului pentru ca se altereaza structura proteinelor si galbenusul devine cauciucat. Oul este cel mai bine tolerat de organism cand este gatit fara grasime adaugata. 

 

Cu coaja maro sau alba 

Nu exista nici o diferenta de valoare nutritiva sau savoare intre ele. Culoarea cojii depinde de rasa gainii. In general, ouale cu coaja alba provin de la gaini de rasa mediteraneana. 

 

Alimentatia gainilor si calitatea oului

Valoarea nutritiva a oului depinde foarte mult de alimentatia gainilor. S-a constatat ca ouale de la gainile hranite natural au mai multi acizi grasi omega 3, compusi carotenoizi si alte vitamine. Din cauza saraciei in antioxidanti ouale industriale sunt de un galben pal care starneste neincrederea consumatorilor. Astfel, unii producatori adauga coloranti sintetici in alimentatia gainilor. In plus, ouale pot fi contaminate cu compusi chimici ca medicamente veterinare, pesticide din agricultura, aditivi din hrana, micotoxine si poluanti remanenti din mediu.

 

Ce oua sa alegi 

Daca esti preocupat de sanatate, este bine sa consumi cat mai mult posibil oua de la gaini hranite natural si crescute in libertate. In cazul oualor din comert, cele mai valoroase nutritional au inscriptionate pe coaja cifrele 0 sau 1 inaintea literelor RO. Acestea indica ca ouale sunt de la gaini crescute bio (0) sau in libertate (1). Ouale cu cod 1 au un pret mai accesibil si provin de la gaini crescute in libertate dar hranite industrial. 

 



Comentarii