Mai este usturoiul un super aliment


Leguma-condiment, usturoiul are un gust puternic inconfundabil si se foloseste in lumea intreaga atat in scop alimentar cat si in cel terapeutic. S-a considerat multa vreme ca este un panaceu, iar credinta populara despre proprietatile lui miraculoase dateaza din Antichitate.
In cursul ultimelor decenii s-au publicat peste 2000 de studii despre potentialul lui terapeutic. Insa realitatea stiintifica nu a confirmat decat intr-o mica masura utilizarile si beneficiile lui traditionale.

 

Ce contine usturoiul? 

Acesta are mai multe ingrediente active (compusi sulfurati, flavonoide, tocoferol, saponine si inulina) ce actioneaza intr-o maniera sinergica. Dar cele mai importante sunt compusii sulfurati care, prin taierea, zdrobirea si mestecarea usturoiului, se transforma in alicina, o substanta responsabila de mirosul lui specific si de cea mai mare parte a virtutilor sale terapeutice. Din aceasta cauza suplimentele de usturoi contin extracte standardizate de alicina.

 

Care sunt beneficiile usturoiului? 

Numeroase cercetari au demonstrat ca usturoiul poate impiedica cresterea celulelor cancerigene in anumite cancere. Astfel, o metaanaliza facuta pe studii realizate intre 1966 si 1999 a stabilit o diminuare cu 30% a riscului de cancer colorectal si cu 50% a celui de stomac in cazul consumului a cel putin 6 catei pe saptamana. Se presupune, de asemenea, ca exista o influenta si in cancerele de laringe, prostata si san.

Cercetatorii din China au facut la randul lor o metaanaliza pe 26 de studii si au examinat efectele pudrei de usturoi (600-900 mg pe zi) asupra organismului. In aceste conditii au observat o reducere cu 5,4% a colesterolului si cu 6,5% a trigliceridelor. Autorii altor doua metaanalize concluzioneaza ca usturoiul poate efectiv reduce tensiunea la subiectii hipertensivi, dar intr-o masura modesta. Nu se cunosc clar mecanismele de actiune, dar se apreciaza ca beneficiul lui poate fi luat in considerare alaturi de tratamentul standard in unele afectiuni cardiovaculare. OMS recunoaste usturoiul ca tratament adjuvant in hiperlipidemii, ateroscleroza si hipertensiune moderata. De asemenea, American Heart Association a propus o lista de alimente benefice pentru sanatatea inimii, din care face parte si usturoiul alaturi de nuci, ceai, leguminoase, etc. Folosirea lui ocazionala nu ofera rezultate tangibile, de aceea pentru efecte terapeutice se recomanda consumul a cel putin un catel de usturoi zilnic. 

Utilizarea regulata de usturoi previne unele complicatii ale diabetului zaharat. Persoanele care iau insulina este bine sa nu-l consume in cantitati mari.

Louis Pasteur a fost primul care a demostrat experimental actiunea antibacteriana a usturoiului. Ulterior s-au descoperit si proprietatile sale antifungice si antivirale. Desi usturoiul a fost utilizat traditional pentru tratarea anumitor infectii, studiile au obtinut rezultate relevante doar in conditiile unui consum ridicat de usturoi uscat. Astfel de doze sunt dificil de obtinut in cazul usturoiului crud, fiind necesari mai mult de 5 catei zilnic. Pana in prezent cercetarea nu a confirmat efectul antiinfectios al usturoiului proaspat in organism. De asemenea, dovezile clinice cu privire la efectele lui benefice in prevenirea si tratarea racelii sunt insuficiente. Studiile realizate pana in prezent au evidentiat ca un consum regulat de usturoi poate reduce doar cu o zi durata racelii, iar rezultatele sunt si mai putin promitatoare in prevenirea ei.

 

Cum scapi de halena produsa de consumul de usturoi? 

Din cauza halenei pe care o produce, exista tendinta de a exclude usturoiul din alimentatie. Halena este data de alicina eliberata in gura si in sistemul digestiv ca urmare a masticatiei si, respectiv, a digestiei. Mirosul caracteristic nu este eliminat prin spalarea pe dinti, dar poate fi redus prin mestecarea de patrunjel verde, menta sau boabe de cafea. Cu timpul, consumatorii de usturoi dezvolta o enzima care ii ajuta sa minimizeze halena.


Cum sa consumi usturoiul? 

Usturoiul este un super aliment cu conditia sa fie consumat regulat. Pentru efecte terapeutice este bine sa se manance cel putin un catel de usturoi zilnic sau cel putin 5 catei pe saptamana. Cine nu apreciaza gustul usturoiului poate sa apeleze la suplimente. Expertii estimeaza ca un supliment normalizat in alicina pentru a fi eficient trebuie sa fie gastrorezistent si sa se dizolve complet in intestin. Din aceasta cauza este de preferat ca suplimentele sa fie achizitionate de la producatori de incredere.
Proprietatile usturoiului crud sunt superioare celui gatit deoarece enzima responsabila de formarea alicinei se descompune la caldura si de asemenea se diminueaza continutul de antioxidanti. Pentru a beneficia de un maxim de compusi activi, se recomanda zdrobirea lui cu cel putin 15 minute inainte de consum.

 

Ce usturoi este mai bun? 

Usturoiul comercializat in supermarket este supus iradierii pentru a se impiedica germinatia lui. Nu se cunoaste in ce masura acest procedeu afecteaza principiile lui active, dar, cat mai mult posibil, este bine sa privilegiezi consumul de produse locale taranesti. In plus, cumparand produse romanesti sustii agricultura romaneasca si implicit nivelul tau de trai.

 

Care sunt riscurile consumului de usturoi? 

Usturoiul nu este recomandat persoanelor suferinde de porfirie, o boala rara sangvina. Legenda lui Dracula a fost inspirata de aceasta boala care face bolnavii sensibili la lumina, iar usturoiul poate exacerba simptomele ei. 
Anumite persoane pot sa aiba dificultati de digestie a usturoiului crud, mai ales in cazul consumului unei cantitati mari si pe stomacul gol. 
Usturoiul poseda agenti anticoagulanti ce pot amplifica riscul de sangerari in cazul asocierii cu medicamentele antiagregante plachetare. 
Femeile care alapteaza este bine sa limiteze consumul de usturoi deoarece modifica gustul laptelui matern.



Comentarii