Nu renunta la grasimi daca vrei sa slabesti




De la inceputul secolului al XIX-lea si pana catre sfarsitul deceniului 6 al secolului XX, timp de 150 de ani, medicii si stiinta au fost de acord ca cel mai bun mod de a slabi este sa mananci mai putini carbohidrati ca cereale, paine, paste, orez, cartofi si zahar. Dar, incepand cu 1970, nutritionistii s-au convertit la o noua teorie potrivit careia grasimile sunt responsabile de aparitia surplusului de greutate. Prin urmare, pentru a slabi, trebuia sa consumi mai putine grasimi, in schimb, puteai sa mananci oricat de multi carbohidrati. Viitorul a demonstrat ca o asemenea abordare este perdanta.


Interpretarea simplista a caloriei.

Cum s-a ajuns sa se recomande regimuri sarace in grasimi si bogate in amidon? Surprinzator, dar totul a pornit de la intelegerea simplista a metabolismului, respectiv a caloriei, fara a se tine cont si de alte considerente. Se credea ca organismul functioneaza ca o camera de aer. In cazul in care in camera intra mai mult aer decat iese, aceasta isi mareste volumul. Prin analogie, organismul se ingrasa daca primeste mai multe calorii decat poate arde. Din cauza unui rationament simplu, conform caruia 1 gram de grasime ofera 9 cal si 1 gram de glucide doar 4, s-a dat uitarii un secol si jumatate de cercetare. Astfel, pentru a forta organismul sa stocheze mai putine calorii, deci sa slabeasca, trebuia diminuate primele si inlocuite cu celelalte. Pe acest principiu elementar, dar eronat, au fost elaborate popularele recomandari de limitarea a grasimilor din alimentatie, cu care suntem atat de obisnuiti, incat pare aproape imposibil sa fie gresite. In plus, este foarte usor de facut in plan mental asocierea dintre notiunea de a manca grasime cu cea de a te ingrasa.


De ce nu sunt corecte recomandarile de reducere a grasimilor? 

Pentru ca ignora istoria evolutiei umane, si anume lipsa totala a unor carbohidrati, respectiv a cerealelor si a zaharului, in miile de ani de dezvoltare, si, de asemenea, fiziologia carbohidratilor, respectiv faptul ca in organism se transforma in grasime prin productia mare de insulina.  Datele stiintifice recente stabilesc, fara echivoc, ca unii carbohidrati, respectiv alimentele cu indice glicemic ridicat, sunt responsabile, impreuna cu sedentarismul, de epidemia de obezitate si de diabet din randul populatiei.


Care sunt riscurile unui regim ,,low fat''. 

S-a constatat ca regimurile ,,low fat’’ nu permit pastrarea pierderii de greutate pe termen lung.  Daca scaderea initiala de greutate poate fi realizata cu un regim hipocaloric, independent de ponderea glucidelor, lipidelor si proteinelor din dieta, mentinerea ei pe termen lung depinde de existenta grasimilor in alimentatie.  
De ce ai nevoie de grasimi? Contrar felului in care proteinelor si glucidelor se metabilizeaza activ dupa ingestie, grasimile din alimente nu genereaza propria oxidare. De asemenea, acestea sunt absolut necesare pentru asimilarea mancarii si a vitaminelor liposolubile. In plus, fac parte dintodeauna din alimentatie, iar organismul s-a adaptat la consumul lor si a invatat sa le metabolizeze eficient.  

Ce spune cercetarea?

Esecul reducerii consumului de grasimi ca modalitate de scadere in greutate este astazi recunoscut de catre organismele de cercetare internationala. In ultimii 20 de ani specialistii s-au reunit de mai multe ori la initiativa Institutului National de Sanatate din SUA si au declarat, dupa ce au analizat rezultatele obtinute cu regimurile sarace in grasimi, ca eliminarea sau diminuarea grasimilor nu permite oamenilor sa slabeasca. 
Treptat, cercetarea a infirmat potentialul nesanatos al grasimilor si a conchis ca nu continutul in lipide, ci cantitatea de energie totala trebuie corelata cu riscul de aparitie a unor boli ca: sindrom metabolic, diabet, obezitate, boli cardiovasculare si cancer. Mai mult, in unele tari organismele nationale de sanatate au recunoscut ca este necesara redefinirea vechii recomandari de 30-35% grasimi din necesarul energetic zilnic si inlocuirea cu valori mai mari, respectiv de 35-40%.

Evita alimentele degresate sau cu continut redus de grasimi.

Contrar credintei populare, aceste produse nu sunt neaparat mai sanatoase. Ele sunt mai degraba formule de marketing ale industriei alimentare. Pentru a compensa savoarea grasimilor indepartate, preparatele se imbunatatesc cu gelifianti, amidon, zahar sau chiar aditivi sintetici. Desi unele aduc un numar mai mic de calorii decat variantele clasice, literatura de specialitate sugereaza ca determina creierul sa actioneze permisiv, ceea ce duce la favorizarea consumului si, implicit, la anularea presupusului lor avantaj.


Ce regim de slabit alegi?

Pentru a alege cel mai bun regim de slabit, este bine sa stii ca dietele sarace in glucide sunt mai eficiente decat cele sarace in grasimi, iar reducerea glucidelor este intodeauna insotita de ameliorarea multor markeri de sanatate. In plus, grasimile au avantajul ca ofera senzatia de satietate, facand regimul suportabil si mai usor de urmat. Nu toate grasimile sunt egale in privinta beneficiile asupra sanatatii, fiind important sa consumi grasimi de calitate, ca cele continute in uleiul de masline, avocado, nuci si unt.

Comentarii