Totul despre castane


In unele tari europene castanele fac parte din randul alimentelor traditionale, iar in altele sunt considerate mai degraba fructe exotice sau de lux. La noi se gasesc in supermarket din octombrie pana in februarie, insa doar la inceputul perioadei sunt proaspete. De ce sa mananci castane? Pentru ca sunt bogate in nutrienti si au o savoare rafinata, ce satisface excelent apetitul in sezonul friguros.

Cum se deosebesc castanele comestibile de cele salbatice

 

Castanul comestibil este un arbore din familia Fagacee nativ din Asia si Europa de sud-est. Numai in Europa exista cateva sute de specii de castani comestibili. 
Castanul salbatic este originar tot din Balcani, dar apartine altei familii, si anume Sapidacee. Acesta din urma s-a raspandit peste tot in Emisfera Nordica, in special datorita florilor foarte populare in horticultura ornamentala. Este binecunoscutul castan din parcurile noastre, cu a carui fructe se joaca copiii toamna. 
Castanele au un invelis exterior spinos asemanator unui arici de mare, care se deschide numai atunci cand fructele sunt coapte. Castanele salbatice nu au codita si sunt mai mari si mai rotunde decat cele comestibile, iar invelisul lor exterior are tepi rari si mici. Castanele salbatice nu sunt bune de mancat din cauza prezentei esculinei, o substanta toxica cu potential anticoagulant. 

Ce castane se gasesc pe piata

 

Castanul comestibil este susceptibil la boli provocate de ciuperci. Speciile europene se remarca prin calitatea fructelor, in timp ce speciile asiatice prin rezistenta naturala la boli. Cercetatorii incruciseaza aceste specii pentru a crea hibrizi de castan rezistenti la boli si cu fructe de calitate superioara. 
Castanul comestibil se cultiva foarte bine in climatul submediteranean din Banat si temperat moderat din Maramures. Productia de castane romanesti este mica si insuficienta pentru piata romaneasca. De aceea in supermarket se gasesc in principal castane din China si Turcia. 

Care sunt beneficiile castanelor

 

Castanele sunt un produs amidonos. Un aliment bogat in amidon este valoros numai daca contine fibre si amidon rezistent. Ori in castane, se regasesc in cantitati insemnate, chiar dupa prepararea termica. Fibrele si amidonul rezistent sunt importante pentru ca determina eliberarea treptata a energiei amidonului. Astfel, castanele au un indice glicemic moderat (in jurul valorii de 60), identic cu al bananelor, pepenelui si ananasului. In plus, acesti compusi asigura satietate si au efecte benefice asupra colonului.

Faina obtinuta din castane nu contine gluten si este folosita in diverse produse destinate persoanelor cu boala celiaca. Din pacate, fiind rara este si mai scumpa.
Desi castanele fac parte din grupul fructelor oleaginoase, sunt deosebite de acestea pentru ca au de 8 ori mai putine lipide si nu se consuma crude. Mai multe studii asociaza consumul regulat de fructe oleaginoase cu diminuarea riscului de boli cardiovasculare si diabet de tip 2, scaderea riscul de calculi biliari si cancer de colon la femei. 
  
Extractul de castan salbatic constituie in Europa principalul tratament prescris pentru tulburarile de circulatie venoasa. Insuficienta venoasa este data de debitul slab al sangelui prin vene. Adeseori sunt afectate picioarele, care, din cauza acumularii de sange, devin grele, umflate si dureroase. Acest proces sta la baza formarii varicelor. Mecanismul de actiune a castanelor nu este pe deplin inteles, dar se pare ca escina, ingredientul activ din compozitia lor, contribuie la pastrarea tonusului si permeabilitatii venelor. In prezent se utilizeaza extracte standardizate bogate in escina si fara esculina toxica.

Cum gatesti castanele

 

Castanele grele si cu coaja stralucitoare sunt garantia unui fruct bun. Daca le pui intr-un bol cu apa, castanele putrezite, uscate sau mancate de viermi se ridica si plutesc la suprafata.
Castanele se pot fierbe in apa timp de 30 de minute, dar consumate ca atare nu sunt prea gustoase. Cand se doreste adaugarea lor la alte mancaruri se fierb in apa clocotita doar 5 minute. Dupa aceea se scot si se trec print-un jet de apa rece. Apoi se decojesc si se curata inclusiv de coaja interioara de culoare maro, putin amaruie. 
Castanele se pot gati si la tigaie. In regiunile unde acestea se mananca traditional se foloseste o tigaie speciala, proiectata cu multe gauri. 
Insa, cel mai raspandit si delicios mod de preparare a lor ramane coacerea la cuptor. Se recomanda incizionarea cojii inainte de gatire pentru ca permite reducerea timpului de preparare si impiedica explozia lor sub actiunea caldurii. Castanele se coc in cuptor timp de 20 - 30 de minute la 220 grade Celsius. La jumatatea timpului se intorc pentru a se rumeni uniform. Cand incepe sa se simta mirosul placut de castane coapte, se verifica daca sunt gata cu ajutorul unui cutit. Se scot din cuptor, se presara cu putina sare si se acopera cu un prosop timp de 10 minute ca sa se decojeasca usor. Este important sa fie curatate calde deoarece dupa racire se decojesc mai greu. Din acest motiv se pregatesc cantitati mici pentru o singura masa.


Comentarii