Ce produse te ajuta cu adevarat cand esti racit



Poti evita raceala? Poti sa diminuezi simptomele in cazul in care deja o ai? Da, datorita anumitor suplimente si produse naturale. Mare atentie insa pe ce dai banii. Din lipsa de informare exista riscul sa cumperi produse traditionale a caror eficacitate in prevenirea si tratarea acestor boli este contestata de studiile recente.

 

Consuma vitamina C din legume si fructe

Desi cercetatorii au descoperit ca vitamina C este implicata in buna functionare a limfocitelor T cu rol in distrugerea agentilor patogeni, rezultatele unei meta-analize ce grupeaza 30 de studii au infirmat eficienta ei in combaterea racelii daca este luata sub forma de suplimente. Efecte pozitive semnificative s-au obtinut la atleti sau persoane care desfasoara activitati in conditii extreme. Pentru restul lumii, s-a dovedit utila in reducerea racelii in medie cu o zi. Pentru a beneficia intr-adevar de virtutile vitaminei C, in timpul sezonului friguros alimentatia ta este bine sa fie bogata in legume si fructe bogate in aceasta, ca portocale, grepfruit, lamai, pomelo, kiwi, broccoli. Legumele si fructele contin si alti compusi antioxidanti care actioneaza sinergic cu vitamina C. Se pare ca absorbtia unor nutrienti in organism depinde de prezenta altora.

Cu cazul zincului situatia este asemanatoare 

O sinteza de studii publicata in 2011 a concluzionat ca acesta poate sa diminueze usor durata si gravitatea simptomelor racelii si gripei cu conditia sa fie administrat in primele 24 de ore de la debutul bolii. 

Ce spun specialistii? Mai multa vitamina D 

Pana nu demult comunitatea medicala sustinea ipoteza ca dezvoltarea virusurilor este favorizata de temperaturile scazute, corelandu-se astfel aparitia racelii si gripei cu sezonul rece. Insa nu exista dovezi concrete in sprijinul acestei teorii. 
O ipoteza recenta leaga caracterul sezonier de nivelul de vitamina D din organism. Conform acesteia, iarna esti vulnerabil pentru ca sintetiza vitaminei D se face la nivelul pielii doar in prezenta luminii solare. Noua teorie a inceput sa fie imbratisata de comunitatea medicala din intreaga lume. Pentru asigurarea unui nivel optim de vitamina D in perioada octombrie-aprilie, este bine sa privilegiezi consumul de alimente ce o contin, ca pestele, ouale, produsele lactate si ciupercile. Si, nu in ultimul rand, profita de zilele insorite pentru a te misca mai mult in aer liber. In multe tari situate la nord de paralela 45, institutiile de sanatate recomanda ca pe toata perioada sezonului rece sa se creasca aportul in vitamina D si sub forma de suplimente.  

Alege suplimente cu ciuperci asiatice in locul celor cu echinaceea

Nativa din America si cercetata indelung, echinaceea este introdusa in practica clinica din Germania inca din anul 1920. Dupa decenii de folosire in prevenirea si tratarea racelii si gripei a ajuns sa fie la fel de contestata ca si vitamina C. Cercetarile stiintifice au aratat ca indiferent de specie, echinaceea este absolut ineficienta in prevenirea racelii, putand doar reduce intensitatea simptomelor si durata lor medie cu 1,4 zile. Pe termen lung poate sa apara fenomenul de toleranta, iar daca se administreaza mai mult de 3 luni poate produce un efect contrar, si anume cresterea numarului de imbolnaviri. 
In schimb, s-a descoperit ca ciupercile asiatice sunt deosebit de eficiente in cresterea rezistentei organismului. Suplimente cu extracte din aceste ciuperci exista si la noi, unele produse chiar de firme autohtone la preturi accesibile.

Extractul de soc are virtuti remarcabile, dar si un pret pe masura

Socul (Sambucus Nigra) este cunoscut de mult timp pentru proprietatea sa de a combate infectiile virale respiratorii. Din 1999 OMS recunoaste utilizarea traditionala a florilor de soc pentru efectul lor sudorific si expectorant. Se pare ca extractul de fructe si flori de soc este capabil sa diminueze cu patru zile durata gripei, reducand semnificativ utilizarea medicamentelor, insa doar daca este luat imediat dupa ce au aparut primele simptome. Aceste extracte pot fi gasite si la noi sub denumirea de sambucol si actioneaza ca niste antivirale de sinteza. 

Incearca si alte produse naturale 

Din 1985 in Germania se foloseste patlagina (genul Plantago) ca medicament pentru tratarea infectiilor si inflamatiilor cailor respiratorii. In Europa planta constituie un ingredient in multe preparate naturale expectorante si antitusive. 
Apreciate pentru proprietatile lor antivirale si antibacteriene sunt si cimbrul, rozmarinul, cuisoarele si scortisoara. In ultima vreme producatorii romani de suplimente si-au diversificat oferta cu uleiuri esentiale din aceste plante, existand chiar amestecuri cu eficacitate sporita. Pentru ca uleiurile esentiale sunt in general puternice, este bine sa fie utilizate doar pe o perioada scurta de timp si conform recomandarilor producatorilor. 

Nu uita de usturoi

Studiile clinice au confirmat virtutile lui terapeutice in prevenirea racelii si gripei si mai putin in tratarea ei. Cei care consuma zilnic usturoi in perioada lunilor de iarna au mai putine sanse sa se imbolnaveasca, iar in cazul celor raciti simptomele dispar mai repede in medie cu o zi. Este adevarat ca pentru multe persoane mirosul poate fi descurajator, dar consumul lui regulat favorizeaza formarea enzimelor care sa-l minimizeze. Putin patrunjel proaspat reduce, de asemenea, mirosul neplacut.

Mananca sanatos

Anumite schimbari in alimentatie te pot ajuta sa cresti rezistenta organismului si sa accelerezi vindecarea. Evita excesul de zahar si alimente cu indice glicemic ridicat. Consuma grasimi de buna calitate ca cele continute in uleiul de masline, peste, avocado, unt, nuci si seminte. Si nu uita sa bei ceai verde bogat in teanina care fortifica sistemul imunitar.

Comentarii