Descopera beneficiile nucii de cocos




Acum cateva decenii eram sfatuiti sa evitam consumul de nuca de cocos din cauza continutului sau ridicat in grasimi saturate. Se credea ca acestea cresc colesterolul si, implicit, riscul de boli cardiovasculare. Insa, de-a lungul timpului cercetarea nu a putut stabili o relatie de cauzalitate intre grasimile saturate si mortalitatea cardiaca. Mai mult chiar, s-a descoperit ca acizii grasi cu catena medie din nuca de cocos sunt deosebit de benefici pentru sanatate.

Ce contine nuca de cocos

Nuca de cocos este umpluta cu un lichid opac revigorant care de-a lungul coacerii condenseaza pentru a forma pulpa fructului. In nucile proaspete pulpa este inca fina si fragila si se mananca cu lingura. La nuca de cocos din supermarket pulpa comestibila reprezinta in jur de 50% din greutatea totala, coca lemnoasa 30% si apa de cocos 20%. Cu timpul proportia apei diminueaza. Prezenta din abundenta a apei este cel mai bun criteriu de stabilire a prospetimii ei, de aceea nu uita sa agiti nuca de cocos inainte sa o cumperi.
Apa de cocos contine putine glucide si doar urme de proteine si lipide. Nu trebuie confundata cu laptele de cocos care este un lichid alb, usor onctuos obtinut din pulpa proaspata sau uscata, rasa si presata.


Beneficiile nucii de cocos

Nuca de cocos are o compozitie originala in care lipidele, in principal acizi grasi saturati, constituie 35% din partea comestibila a fructului prospat. Printre ei, acidul lauric, un acid cu catena mijlocie, reprezinta aproape jumatate. Rare sunt studiile care sa evalueze efectele consumului de nuca de cocos asupra sanatatii. Dar in lumina noilor descoperiri legate de acizii grasi cu catena medie (MCT), cu siguranta numarul lor va creste. Acesti acizi grasi, spre deosebire de celelalte grasimi, se metabolizeaza rapid in organism, fiind utilizati imediat ca sursa de energie. 
Se pare ca acidul lauric are un efect favorabil asupra colesterolului sangvin. Cea mai mare parte a populatiilor care folosesc constant uleiul de cocos in alimentatia lor prezinta un risc scazut de boli cardiovasculare. Sursele naturale de acid lauric sunt putine la numar. Acidul lauric se mai gaseste in laptele matern si este un puternic stimulent al sistemului imunitar. 
Nuca de cocos contine fibre de calitate bine tolerate de sistemul nostru digestiv. Astfel, 50 g de nuca aduce aproape un sfert din necesarul zilnic de fibre. Consumul de fibre este deosebit de important pentru reglarea tranzitului intestinal si diminuarea colesterolului.


Despre uleiul de cocos

Utilizat timp indelungat in tarile tropicale din Asia si Africa, treptat uleiul de cocos a fost inlocuit de alte uleiuri in primul rand din ratiuni economice si in al doilea rand din cauza grasimilor saturate. Uleiul de cocos se extrage din pulpa proaspata sau uscata. Mai este cunoscut si sub numele de "unt de cocos" pentru că este solid la temperatura camerei.
Tot mai multe persoane, profesionisti in sanatate si pacienti atinsi de Alzheimer, vorbesc de efectele pozitive, miraculoase pe care le-au constatat utilizand uleiul de cocos. Probabil ca cercetarea viitoare va aduce noi dovezi in sprijinul acestui presupus beneficiu.
Grasimile saturate sunt ideale la prajit pentru ca rezista la temperaturi ridicate si nu produc compusi secundari toxici. Astfel, uleiul de cocos, ca si cel de palmier, este considerat unul din cele mai bune uleiuri pentru prajit. 
Daca vrei sa folosesti ulei de cocos in alimentatia ta, ai gija sa cumperi doar ulei presat la rece sau chiar bio. Pe piata se gaseste mai degraba varianta lui hidrogenata, mai ieftina si lipsita de valoare nutritionala. Din pacate, prin hidrogenare uleiul de cocos se transforma intr-un aliment total nesanatos. 

Ingrasa nuca de cocos? 

Nuca de cocos este un aliment satios datorita bogatiei in grasimi si fibre. In plus, se pare ca acizii grasi cu catena medie sunt "grasimile miraculoase care combat grasimile" deoarece au capacitatea de a accelera metabolismul. Si, nu in ultimul rand, un regim de slabit este cu atat mai eficient cu cat este mai diversificat si gustos.
Pulpa de cocos uscata are un continut ridicat de glucide, lipide si proteine. De unde si valoarea sa energetica de 600 kcal la 100 g, mult mai mare decat a fulgilor proaspeti care furnizeaza doar jumatate din aceasta.

  

 

Cum consumi nuca de cocos

Racoritoare si crocanta, nuca de cocos se poate consuma sub forma de lapte si fulgi de cocos. Laptele de cocos are un gust parfumat si poate inlocui laptele din orice preparat: micul dejun cu cereale, clatite, creme, sosuri, budinci, piureuri, etc. De asemenea, se poate adauga in delicioasele smoothies din fructe. Fulgii proaspeti sau uscati de cocos dau gust salatelor de fructe, prajiturilor, iaurturilor si altor deserturi.

Cum sa obtii fulgi de cocos in casa 

Cand cumperi nuca de cocos este bine sa verifici sa nu fie crapata si sa aiba cei trei "ochii" fara mucegai. Dupa ce se spala, se strapunge unul din ochi cu un instrument ascutit si se scurge bine de rezerva de lichid. Apoi se pune in cuptor la 190 °C timp de 15-20 de minute. Prin incalzire coca lemnoasa se fisureaza si poate fi indepartata. Este posibil sa fie nevoie sa bati cu un obiect tare de-a lungul circumferintei pentru a accentua fisurile. Miezul are o pielita maro care se indeparteaza cu un curatator de legume inainte sa fie ras. Fulgii proaspeti se pot pastra in frigider o saptamana sau in congelator 8-10 luni. De asemenea, se pot usca in cuptorul usor incalzit (95 grade Celsius) timp de doua ore. Se amesteca regulat si se urmareste sa nu-si modifice culoarea. Se pastreaza in recipiente etanse, intr-un loc uscat si racoros.

 

Comentarii