Dilema marului


Poate un mar pe zi sa tina doctorul departe? 

Cu toate ca marul are o multime de nutrienti valorosi, daca mananci nesanatos, stai zilnic patru ore in fata televizorului si nu faci miscare, cu siguranta risti sa mergi regulat la doctor. Marul singur nu poate sa anuleze efectele sedentarismului si ale proastelor obiceiuri alimentare. Realitatea din spatele proverbului arata ca un stil de viata sanatos si echilibrat a fost dintodeauna o necesitate, iar a manca un mar se identifica, poate mai mult ca oricand, cu nevoia unui consum sporit de legume si fructe. 

Ce beneficii aduce marul

Marul a inceput sa fie inlocuit in alimentatia noastra cu alte fructe exotice, ca rodii, portocale, kiwi, banane, etc. Dar cum se diferentiaza marul in raport cu aceste fructe, carora in permanenta le sunt descoperite noi virtuti pentru sanatate? Principalele beneficii ale marului sunt date de bogatia sa in antioxidanti: compusi fenolici, flavonoizi si antocianine care dau culoarea rosie cojii de mar. Potentialul antioxidant al marului este mult mai mare decat al majoritatii fructelor exotice si difera de la o varietate la alta. De exemplu, Red Delicios, cunoscut si sub numele de Bot de Iepure, are mai multi antioxidanti decat afinele salbatice. Dupa anumite studii marul protejeaza impotriva astmului si cancerului de plamani.
Marul se remarca si prin continutul sau ridicat de fibre solubile, respectiv pectine, cu rol important in reglarea tranzitului intestinal. Contine de asemenea fructoza si sorbitol, doua tipuri de zahar care in cantitati moderate favorizeaza, la randul lor, peristaltismul intestinal. De aceea este bine ca marul sa fie prezent mai ales in alimentatia persoanelor cu probleme de constipatie.

Cum sa mananci marul, cu sau fara coaja?

Cea mai mare parte a antioxidantilor si fibrelor se gasesc in coaja marului. Puterea antioxidanta a cojii este de pana la 6 ori mai ridicata decat a pulpei. In rest, marul nu este o sursa semnificativa de nutrienti, cu exceptia vitaminei K. Sucul de mere nu are decat 3% din antioxidantii marului intreg. Studiile au demonstrat ca marul cu tot cu coaja este mult mai eficent in reducerea multiplicarii celulelor canceroase, proprietatea fiind data de compusul triterpene prezent doar in coaja marului.   
Oricat de sanatoasa este coaja, in conditiile in care marul este tratat cu pesticide, decat sa ai motive de ingrijorare mai bine mananci marul curatat de coaja. Exista suficiente studii care au stabilit o relatie intre pesticidele din alimentatie si aparitia anumitor tipuri de cancer si boli neurologice grave.

Ce ar trebui sa stii despre mere si pesticide 

Pentru satisfacerea cerintelor crescande ale pietei a fost nevoie de livezi tot mai mari si mai productive. Ca urmare au aparut livezile industriale, unde se cultiva in special soiuri apreciate de consumatori. Din pacate, acestea prezinta un mare neajuns, si anume au o coaja sensibila ce le predispune la numeroase boli, in special fungice. Aparitia micozelor este limitata de aplicarea intensa de tratamente preventive. O productie poate suporta pana la 40 de tratamente, astfel ca merele sunt pe lista fructelor si legumelor care contin cele mai multe pesticide. Adeseori se folosesc pesticide sistemice care se regasesc direct in pulpa, nu numai in coaja fructului. Prin spalare poti sa limitezi pesticidele de la suprafata, dar este imposibil sa le elimini pe cele din interior. Simbol al sanatatii in numeroase reclame, marul a ajuns o victima a propriei celebritati.

Ce mere sa cumperi

De departe cele mai bune mere sunt cele bio. Fructele care provin din gradinile mici de familie, unde nu se aplica tratamente cu pesticide, adeseori nu sunt atractive, prezentand defecte sau viermi. In schimb sunt sigure, mult mai gustoase si pot fi mancate cu tot cu coaja.

Soiurile rezistente genetic, primul pas catre agricultura bio

Prezenta pesticidelor nu trebuie sa fie un pretext pentru a nu consuma mere. Beneficiile acestui fruct sunt superioare riscului expunerii la cantitati mici de pesticide. Consuma preferential mere de la soiuri rezistente genetic. Incepand cu anii '70, in urma polenizarii incrucisate din livada, diferita de modificarea genetica, au aparut peste tot in lume varietati de mar rezistente la anumite boli. Treptat, acestea au inceput sa fie preferate si de fermierii romani pentru ca necesita un numar redus de tratamente. Soiurile Florina si Generos, cu fructe mari si de calitate, sunt cele mai cunoscute la noi.
 

Cumpara mai degraba de la piata decat din supermarket

Merele din piata sunt de la producatori locali si suporta mai putine tratamente decat cele din supermarket care provin din livezi industriale. In plus, acestea din urma sunt tratate suplimentar cu substante de contact pentru luciu si prelungirea timpului de pastrare, observandu-se adeseori prezenta unui strat unsuros pe coaja.

In supermarket alege fructe din Uniunea Europeana

Pentru a favoriza eliminarea pesticidelor cu care se trateaza, legislatia europeana impune respectarea unei anumite perioade de timp intre ultimul tratament si culegerea, respectiv punerea la vanzare a fructelor. Acesta este un motiv serios ca sa consumi cu precadere fructe din UE. De asemenea, reglementarile europene stabilesc limite maxime admisibile pentru reziduurile de pesticide.

Comentarii