Poti sa previi cancerul de san? Ce iti recomanda specialistii?

Creste aportul de vitamina D

Dupa anumite studii persoanele cu deficienta de vitamina D sunt mai predispuse la a face cancer de san. Cercetatorii au descoperit ca femeile care consuma zilnic cel putin 400 de UI de vitamina D au un risc cu 24% mai scazut de a suferi de aceasta boala in comparatie cu cele care nu iau nici un supliment. Celulele mamare contin receptori pentru vitamina D cu rol important in reglarea si divizarea celulelor sanatoase in detrimentul celor canceroase. Mai mult, s-a dovedit ca aceasta are un efect protector si in alte cancere, ca cel de prostata, colon si ovare. 

Practica exercitii fizice sau mergi pe jos

Cercetarile au constatat beneficiile activitatii fizice in prevenirea cancerului de san. Astfel, rezultatele au aratat ca la femeile care practica exercitiu fizic intens timp de o ora pe zi acest risc este redus chiar cu 25% in raport cu sedentarii. Un studiu american recent s-a concentrat insa pentru prima data pe exercitiul fizic moderat ca mersul pe jos si a observat ca acest risc a scazut cu14% in cazul femeilor care-l practica.


Scapa de kilogramele in plus 

Este dovedit ca surplusul de greutate poate sa cauzeze cancere hormonodependente prin cresterea nivelului de hormoni, in special a celor sexuali. Celulele de grasime (adipocitele) elibereaza hormoni care cresc nivelul estrogenului din sange. O cantitate mai mare de estrogen declanseaza in organism o reactie in lant deoarece contribuie la randul ei la cresterea altor hormoni. Pe scurt echilibrul hormonal este pus la incercare.


Opreste fumatul

Un studiu pe 115.000 de femei timp de 4 ani confirma legatura intre fumat si cancerul de san, stabilindu-se ca fumatul creste riscul de cancer de san cu 30%. Femeile care au inceput sa fumeze inainte de 20 de ani sau cu cinci ani inainte de prima sarcina prezinta un risc mult mai crescut. Cercetatorii nu au putut explica natura exacta a legaturii dintre fumat si acest tip de cancer, dar se presupune ca toxinele din fum s-ar stoca in tesuturile adipoase din san.


Mananca bio cat mai mult posibil

Se cunoaste de mult timp potentialul periculos al majoritatii pesticidelor. Unele dintre ele au actiune si in plan hormonal. In plus, 90% din pesticide nu ating daunatorii si se disperseaza in sol, regasindu-se sub forma de urme si in apa de la suprafata. Pentru a reduce considerabil expunerea la pesticide si alte substante de sinteza daunatoare sanatatii, este bine sa bei apa de calitate si sa consumi cat mai mult posibil bio.


Consuma alimente cu indice glicemic scazut

Regimurile cu incarcatura glicemica ridicata cresc insulina si hormonii sexuali, contribuind la dezvoltarea si dispersia celulelor canceroase. Conform unui studiu suedez din 2009 femeile care consuma frecvent carbohidrati cu indice glicemic ridicat  au un risc cu 44-81% mai mare de a face cancer de san decat femeile cu un regim alimentar sanatos bogat in legume si fructe. Painea, faina si zaharul alb, orezul cu preparare rapida, cartofii si sucurile industriale sunt exemple de alimente cu indice glicemic ridicat.


Bea vin rosu

Se stie ca alcoolul influenteaza nivelul anumitor hormoni in organism, inclusiv al estrogenului ceea ce poate favoriza aparitia cancerului de san. Se pare ca in cazul vinului rosu lucrurile stau diferit. Studiile au aratat ca la femeile aflate la postmenopauza acest risc poate sa scada substantial daca consuma un pahar de vin rosu zilnic. Insa peste aceasta limita efectul este nefast ca si in cazul celorlalte tipuri de alcool.


Atentie la suplimentele cu multivitamine

Potrivit unui studiu suedez femeile care au luat zilnic multivitamine timp de trei ani au fost cu 19% mai afectate de cancer de san in comparatie cu cele care nu au luat. Acidul folic (B9) este de asemenea asociat cu cresterea riscului de cancer de san. Cum se explica? S-a observat o crestere nefiresc de mare a densitatii mamare la aceste femei, un posibil factor de risc in aparitia cancerului de san. In cazul vitaminei B9 se crede ca forma ei sintetica folosita cel mai des in suplimente ar fi vinovata pentru ca este mai disponibila in organism si poate sa hraneasca celulele canceroase.


Mananca alimente natural eficiente 

Consuma cat mai des unul din alimentele ce contin apigenina, ca patrunjelul, telina, marul, portocala si nucile. Aceasta este un antioxidant, mai exact o flavonoida cu efect protector in cancerul de san. Chiar daca s-a studiat potentialul ei doar pe animale, se crede ca si la om o alimentatie bogata in apigenina poate sa previna si sa incetineasca tumorile in acest tip de cancer.
Dupa unele studii realizate in vitro pe extracte de ciuperci proaspete anumiti compusi din acestia pot inhiba activitatea unei enzime denumita aromataza cu rol in biosinteza de estrogen. Ciupercile actioneaza ca un reglator hormonal natural daca sunt consumate regulat. Rodia si uleiul din seminte de struguri contin la randul lor asemenea compusi.


Evita grasimile trans

Cercetatorii care au masurat nivelul sangvin al grasimilor trans la femeile participante la un studiu au constatat ca cele cu niveluri ridicate prezinta un risc aproape dublu de a suferi de cancer de san. Grasimile trans sau hidrogenate sunt prezente intr-o multitudine de produse din supermarket ca margarina, maioneza, sosuri, creme, dulciuri, etc. Cu toate ca se cunosc efectele lor periculoase pentru organism, industria alimentara nu a luat masuri pentru reducerea folosirii lor. Daca te preocupa sanatatea este bine sa consumi cat mai putine alimente transformate si sa priviligiezi consumul de produse cat mai naturale.


Bea ceai verde 

Consuma 2-3 cani de ceai verde pe zi. Datele epidemiologice sugereaza ca ceaiul verde baut regulat poate reduce riscul de cancer de san si poate preveni recidiva. In plus, acesta contine o multitudine de antioxidanti care ne aduc multe alte beneficii, in special legate de prevenirea imbatranirii.

Comentarii