Salata @ Sezonul Rece




Ce fel de aliment este salata verde? Pe de-o parte, o alimentatie sanatoasa este asociata cu consumul de legume si cruditati, precum salata verde, pe de alta parte, in perioada rece a anului salata se cultiva intensiv, ceea ce din pacate are unele neajunsuri pentru sanatate.

Salata verde este planta cea mai tratata

Iarna aceasta se cultiva in spatii inchise cu multa caldura si umiditate care favorizeaza dezvoltarea fungilor. Fiind o planta mai putin rezistenta, primeste cel mai mare numar de tratamente chimice: ierbicide, insecticide si in special fungicide. Pentru ca frunzele exterioare acumuleaza cantitati mai mari de pesticide, este bine ca inainte de consum sa le indepartezi.

Salada verde contine nitrati

Nitratii sunt nutrienti importanti inmagazinati de plante din sol, fara de care nu ar putea supravietui. Circa 5% din cantitatea zilnica de nitrati absorbiti de om este transformata in nitriti care in mediul acid din stomac pot da nastere la compusi cancerigeni denumiti nitrozamine. Unele plante ca salata, spanacul, varza si ridichea dispun de o capacitate mai mare de stocare a lor. Concentratia de nitrati creste artificial in conditiile folosirii ingrasamintelor. In plus, in perioada friguroasa lumina solara este insuficienta si nitratii nu sunt metabolizati maximal, ramanand cantonati la nivelul frunzelor.

Doua motive pentru a consuma salata verde in sezonul rece

In salata verde se gasesc nutrienti de care organismul are nevoie, precum antioxidanti, fibre si microelemente. Antioxidantii prezenti sunt in principal compusi fenolici si carotenoizi. Puterea ei antioxidanta este diferita in funtie de varietate si de perioada anului in care se cultiva, salata creata rosie continand cei mai multi antioxidanti. 
Salata verde este bogata in fibre cu o mare putere de satietate. Studiile au aratat ca la persoanele care mananca salata inainte sau in timpul mesei, se reduce in medie cu 10% numarul de calorii consumate. Fibrele solubile din salata sunt de calitate si actioneaza bland asupra organismului, avand de asemenea si efect hipocolesterolemiant. 
Iarna cand esti mai predispus sa mananci excesiv carbohidrati cu indice glicemic ridicat, ca faina alba, orez, cartofi, etc, salata verde este unul din alimentele ce poate contribui la diversificarea alimentara, mai ales daca se consuma in combinatie cu alte cruditati pentru a o limita cantitativ. Carbohidratii cu indice glicemic ridicat ocupa o pondere prea mare in alimentatia omului modern in conditiile in care sunt implicati in aparitia bolilor civilizatiei: obezitate, boli cardiovasculare, cancer si diabet de tip 2. 

Alege salata iceberg

Salata iceberg este varietatea cea mai rezistenta la frig si se trateaza mai putin decat toate celelalte tipuri de salata. La origine din SUA, mai nou a inceput sa se cultive si in Romania, dupa ce intrega Europa a adoptat-o. Este usor de recunoscut datorita asemanarii sale cu o varza. Are frunze de un verde clar, usor transparente care dau impresia ca este inghetata, de unde si denumirea ei. Este apreciata pentru gustul sau crocant, suculent si dulce. De asemenea, se pastreaza un timp mai indelungat de la recoltare, raspunzand cel mai bine exigentelor comertului modern.

Cu ce sa combini salata verde?

Poti sa obtii diverse salate savuroase folosind mai putina salata verde dar si alte ingrediente mai sanatoase, in functie de preferintele tale, ca: ridiche neagra, avocado, masline, bucati de fructe, plante aromatice verzi, etc. La prepararea salatelor iarna se pot adauga si andive a caror cultura nu necesita pesticide. De asemenea, salata de cruditati poate fi pretextul pentru a manca ceapa care este atat de benefica pentru stimularea imunitatii, mai ales in perioada friguroasa a anului.

Cum sa mananci salata verde

Carotenoizii din salata verde sunt antioxidanti liposolubili, prin urmare in prezenta grasimilor isi cresc biodisponibilitatea. De aceea este bine sa asezonezi salata verde cu vinegreta grasa, un sos rece preparat din ulei, otet sau suc de lamaie, sare, piper, etc. Dupa anumite studii, se pare ca sucul de lamaie, bogat in vitamina C, are capacitatea de a bloca formarea de nitrozamine.

Nu uita de radacinoase, varza si sfecla rosie

O mare varietate de salate impaca toate gusturile si aduce o diversitate de nutrienti organismului. De cate ori mergi la cumparaturi, ai grija sa cumperi atat cruditati cat si radacinoase sau alte legume din care sa poti face tot felul de salate. Lipsa legumelor din frigider adeseori te poate impiedica sa mananci gustos si sanatos. 
 


 

Comentarii