Adevarul despre combinatiile alimentare



Remarc adeseori comentariile de pe bloguri sau sfaturile diverselor vedete cu privire la bunele combinatii alimentare. Se folosesc expresii de felul ,,combinatii alimentare facute cu cap'' sau ,,combinatii inteligente care te ajuta sa slabesti...'' Care este legatura intre regimul disociat si combinatiile alimentare? Cat de stiintifice sunt oare principiile care stau la baza lor si ce ai de castigat daca le urmezi? 
  

Ce sunt combinatiile alimentare?  

Digestia este un proces fiziologic care necesita o cantitate mare de energie, iar organismul nu poate digera la o masa decat un singur aliment concentrat (orice in afara de fructe si legume). Asa gandea la inceputul lui 1900 un anumit Herbert Shelton a carui trucuri pentru facilitarea digestiei s-au pastrat mai bine de 100 de ani. El considera ca pentru a se evita reactiile secundare periculoase ca indigestia, epuizarea si luarea in greutate este necesar sa se respecte anumite combinatii alimentare. Ulterior, multi altii au preluat principiile lui si au propus diverse regimuri de slabit.  
 

Alimentele bogate in proteine nu se amesteca cu cele bogate in glucide, FALS 

Principiul de baza al celei mai cunoscute combinatii alimentare este ca alimentele ca pestele, carnea, nucile, ouale, leguminoasele, cartofii si cerelele se consuma doar cu legume sau, mai nou, cu seminte germinate.
Aceasta teorie speculativa are doua explicatii care suna foarte stiintific:
Digestia alimentelor bogate in proteine necesita un mediu alcalin, in timp ce alimentele bogate in glucide au nevoie de unul acid.
Prin consumarea lor in acelasi timp mediul alimentar devine neutru si afecteaza digestia, ceea ce duce la fermentarea glucidelor si putrefactia proteinelor.

Fructele trebuie mancate doar pe stomacul gol, FALS 

Sustinatorii combinatiilor alimentare recomanda sa nu se manance fructe decat pe stomacul gol, adica cu 30 de minute inainte sau cu 2 ore dupa masa. Fructele contin zaharuri care se asimileaza repede, iar daca stau in stomac cu alte alimente fermenteaza si pot provoca balonare si disconfort abdominal. In conditiile in care nu esti foarte riguros si uiti sa le mananci la momentul potrivit, acest principiu te poate impiedica sa consumi fructe in cantitate suficienta.

De ce sunt gresite combinatiile alimentare

Aparitia principiile care stau la baza separarii alimentelor a fost posibila ca urmare a insuficientelor cunostinte de fiziologie a digestiei la vremea respectiva. Problema este ca unii oameni continua sa le recomande. 
Nu numai ca sistemul digestiv poate sa digere impreuna la o singura masa macroelemente ca proteine si carbohidrati, dar uneori este chiar de preferat sa le combini pentru a favoriza absorbtia anumitor nutrienti.   
Sucul pancreatic si intestinal contine mai multe enzime pentru fiecare tip de macroelemente.Toata gama de enzime se produce in acelasi timp si actioneaza selectiv pe mixul de alimente ingerate si tu nu trebuie sa mananci selectiv.
In plus, cea mai mare parte a alimentelor bogate in glucide contin natural si proteine si viceversa. De exemplu, 14% din caloriile din spaghete provin de la proteine, iar procentul este mult mai mare in cazul leguminoaselor.

De ce unii oamenii urmeaza combinatiile alimentare 

Pentru o mai buna digestie, pentru a slabi, pentru a ameliora o afectiune, de obicei digestiva, sau pur si simplu pentru ca au auzit de la altii. O digestie defectuoasa este provocata mai degraba de o mestecare insuficienta, alimente prea crude, intoleranta alimentara si cel mai adesea de supraalimentare si nu de proaste combinatii alimentare. 
Cand urmezi principiile false ale separarii alimentelor te obisnuiesti sa mananci mai putin, iar cantitatile rezonabile de alimente iti imbunatatesc sanatatea. Astfel, faci feed-back pozitiv, crezand ca principiile sunt responsabile de starea ta de bine. Poti sa ajungi la aceleasi rezultate doar reducand portia din farfurie. Daca crezi ca aceste reguli te ajuta, atunci ele functioneaza ca un placebo, dar nu exista nici o explicatie fiziologica sau biochimica pentru ele.

Regimul disociat este cel mai restrictiv regim de slabire 

Regimul disociat al dr. William Hay a dus la extrem principiul separarii alimentelor, permitand consumul unei singure grupe de alimente intr-o zi. De exemplu, luni poti sa mananci doar carne, marti legume, miercuri produse lactate, etc. Regimul disociat este eficient prin actiunea monotoniei pentru ca mancand toata ziua acelasi aliment ajungi sa te saturi de el si sfarsesti prin a manca mai putin. El cere multa disciplina si putine persoane pot sa-l urmeze.
Nici o proba stiintifica nu confirma ipoteza ca organismul arde mai repede caloriile daca se respecta separarea alimentara. Doua studii au demonstrat ca acest regim nu antreneaza o pierdere mai mare de greutate decat orice alt regim. Daca doresti sa slabesti, cel mai bine este sa urmezi o dieta echilibrata si nu una restrictiva care te lipseste de mancare gustoasa si variata. 



Comentarii