Doua jumatati de sanatate intr-un avocado



Desi se consuma ca o leguma, avocado este fructul unui arbore originar din America Centrala si de Sud. Numele lui are la origine un cuvant al indienilor bastinasi care inseamna testicule si face aluzie la forma fructului, dar si la faptul ca acesta creste in pereche. Avocado este cunoscut pentru pulpa lui asemanatoare untului si gustul deosebit de fin.

Cele mai cunoscute varietati de avocado

Exista aproape patru sute de varietati de avocado, din care unele din Antile dau fructe ce cantaresc pana la 2 kg. La posul opus sunt soiurile in miniatura numite avocado cornison. Doua varietati de avocado insa sunt mai cunoscute:
Hass – este raspandit in America si reprezinta 80% din productia mondiala. Are fructe mici, cu coaja groasa, rigida de culoare brun violacee si cu pulpa ferma si parfumata. Este varietatea cea mai apreciata. Se intalneste mai rar pe piata noastra.
Fuerte – are forma unei pere cu coaja fina si mata de culoare verde inchis. Pulpa este mai putin grasa si are o savoare pronuntata. Se consuma mai mult in Europa si se gaseste frecvent si la noi.

Care sunt beneficiile fructului de avocado

Avocado este un aliment interesant in special pentru sanatatea cardiovasculara. Consistenta sa cremoasa este data de bogatia in grasimi, in mare parte mononesaturate, prezente si in uleiul de masline. Datorita lor avocado are insusirea de a creste colesterolul bun in organism. Pulpa lui contine si cantitati insemnate de fibre solubile, de calitate, cu rol important in scaderea colesterolului rau. De asemenea, avocado este o sursa excelenta de potasiu care contribuie la reglarea tensiunii arteriale.
Mai multe cercetari in vitro lasa sa se inteleaga ca avocado are proprietati favorabile prevenirii cancerului. S-a descoperit ca poseda un compus ce poate reduce activitatea unor enzime implicate in dezvoltarea tumorilor canceroase. In urma unui alt studiu despre efectul hepatoprotector al fructelor, s-a constatat ca avocado repara cu o abilitate deosebita daunele produse de hepatita virala in organism. 

Cum se coace avocado

Avocado soseste aproape verde pe pietele noastre, nefiind chiar un incovenient decat pentru necunoscatori. Se matureaza usor la temperatura camerei prin pastrarea timp de cateva zile intr-o punga de hartie. Ca sa-i accelerezi coacerea, se pot pune inauntru si alte fructe (mere, banane, kiwi). Cand este un pic moale si coaja cedeaza usor la presiune prin apasare cu degetul, atunci avocado este bun de mancat si trebuie scos din punga. Daca se lasa in continuare, exista riscul sa se altereze. Se mai poate pastra in frigider pana la intrebuintare. Uneori in supermarket se gasesc si fructe coapte care pot fi consumate imediat.

Cum se mananca avocado

In Europa se consuma sarat, ca leguma, dar in lume multi il prefera dulce in diverse deserturi. Avocado se mananca mai ales crud deoarece prin gatire risca sa devina amar. Dupa ce se curata de coaja si se taie, se stropeste cu lamaie ca sa nu oxideze si se serveste imediat. Se poate prepara cu diverse umpluturi, cu sau fara sosuri. Taiat in bucatele se pune in orice salata sau sandwich. Gustos si atragator, avocado face dintr-o manacare banala una deosebita. De aceea nu uita sa-l ai in ,,punga magica'', indeosebi in perioada friguroasa cand organismul are nevoie de un aport crescut de grasimi.
Pentru un plus de beneficii, este de preferat sa asociezi avocado cu alimentele ce contin carotenoizi ca morcovii, varza, rosiile, spanacul, andivele, etc. Carotenoizii sunt antioxidanti solubili in materii grase, dar insolubili in apa. Recent s-a descoperit ca cea mai buna absorbtie a carotenoizilor este facilitata de grasimile din avocado.

Ingrasa avocado? 

In ciuda aportului sau ridicat in calorii, nu ezita sa-l consumi pentru ca este foarte nutritiv si contine cele mai sanatoase grasimi. Unele studii au demonstrat ca grasimile mononesaturate antreneaza mai putine depozite de grasimi in organism si accelereaza mult mai mult metabolismul dupa o masa decat celelalte grasimi din alimentatie. In plus, de-a lungul vremii, regimurile de slabit sarace in grasimi si-au dovedit ineficienta in pastrarea pierderii de greutate pe termen lung. 

Comentarii