Posted by : Cathel Selina duminică, 24 noiembrie 2013


Lamaia corespunde perfect exigentelor alimentatiei moderne, care presupun consumul de produse valoroase nutritional, dar mai putin energetice.

 

Ce contine lamaia?

Citricele se plaseaza in fruntea fructelor bogate in vitamina C din timpul iernii. Cu sucul de la o lamaie se acopera o treime din necesarul zilnic de aceasta. S-a constatat ca vitamina C se pastreaza in lamaie, spre deosebire de alte fructe, aproape integral chiar la cateva saptamani dupa recoltare, fiind protejata de coaja groasa si mediul acid.
Lamaia contine compusi antioxidanti, flavonoide si limonoide, care actioneaza in sinergie cu vitamina C si acizii organici. Acestia din urma, mai ales acidul citric, este prezent in concentratie ridicata si este responsabil de savoarea ei acidulata.
Aroma ei vine in mare parte de la uleiurile esentiale din coaja, care se pot extrage prin presare sau distilare. Se folosesc in special in industria parfumurilor dar si cea farmaceutica. Alaturi de flavonoide, uleiurile esentiale au actiune protectoare fata de vasele de sange, fiind utilizate la fabricarea medicamentelor venotonice.

Care sunt beneficiile lamaii

Dupa unele studii, consumul regulat de citrice, respectiv de lamaie, de la una la patru portii pe saptamana, protejeaza impotriva anumitor tipuri de cancer, ale sistemului digestiv si respirator superior (gura, esofag, faringe, stomac). 
Un alt studiu sugereaza ca un consum zilnic de citrice si ceai verde (1-2 cani pe zi) permite scaderea incidentei tuturor tipurilor de cancer. Se pare ca flavonoidele pot sa incetineasca proliferarea diferitelor celule canceroase si sa diminueze cresterea metastazelor, iar impreuna cu limonoidele, sunt eficente si in boli degenerative ale creierului, ca boala Alzheimer.
Mai multe cercetari epimidiologice au demostrat ca un aport regulat de citrice este asociat cu diminuarea riscului de boli cardiovasculare. Acestea contribuie la ameliorarea vasodilatatiei coronariene si diminuarea agregarii plachetare sangvine.  
Pe langa proprietatile antioxidante, flavonoidele au si insusiri antiinflamatorii, putand inhiba sinteza si activitatea unor mediatori implicati in inflamatie. Este dovedit ca lamaia, ca de altfel toate citricele, ajuta la ameliorarea simptomelor in artrita.
Lamaia stimuleaza secretia de suc gastric si are actiune tonica asupra ficatului si secretiei biliare, fiind considerata un important aliment cu potential detoxifiant pentru organism.
Cercetatorii au constatat, de asemenea, ca un consum regulat de citrice ajuta la reducerea cu 50% a simptomelor in cazul multor afectiuni urinare la barbati. 

Este lamaia decalcifianta?

Sub nici o forma, lamaia are un nivel ridicat de calciu, iar raportul calciu/fosfor (1,4) este optim pentru o buna utilizare a calciului in organism. Prezenta vitaminei C si a acizilor organici favorizeaza, de asemenea, asimilarea calciului din lamaie dar si a celui din alimentele consumate impreuna cu aceasta.

Otet sau lamaie?

Tot ce face otetul poate sa faca si lamaia, dar ce face lamaia nu poate otetul. Desi lamaia este un aliment acid, ea nu este deloc acidifianta. De fapt, in organism acizii organici se combina cu potasiu si formeaza resturi alcaline (bicarbonati) cu actiune antiacida in mediul intern. Alimentatia noastra moderna, in care cerealele si carnea au o pondere prea mare, acidifiaza organismul si duce la aparitia unor boli precum osteoporoza. In aceste conditii, lamaia se dovedeste deosebit de pretioasa in lupta contra osteoporozei, permitand contrabalansarea efectului acidifiant al unor alimente. 

Cum consumi lamaia

Lamaia este mai zemoasa daca se pastreaza la temperatura camerei. Prin urmare, cu cateva ore inainte sa o storci este bine sa o scoti din frigider. Sucul de lamaie se consuma proaspat deoarece in contact cu aerul oxideaza rapid si isi pierde proprietatile vitaminizante.

Atentie la coaja de lamaie

Coaja se usuca la temperatura camerei si se conserva mult timp intr-o cutie de condimente. O coaja mai putin amara se obtine daca se desprinde exteriorul fara portiunea alba. Lamaile folosite in acest scop este bine sa provina din agricultura bio. In timpul depozitarii lamaile prezinta riscul de aparitie a mucegaiurilor. Din aceasta cauza, imediat dupa recoltare, se trateaza cu un coktail de fungicide. In plus, citricele se supun spalarii, iar odata cu aceasta sunt indepartate uleiurile esentiale si ceara naturala de la suprafata cojii. De regula, pentru a compensa pierderea si mai ales in scop comercial, lamaile se acopera cu un nou strat de ceara, care nu este naturala si poate provoca alergii. Orice practica, ca spalatul prelungit sau frecatul cu o perie, nu elimina reziduurile de pesticide, ci doar le reduce concentratia.

Cand se consuma lamaia cu precautie

Nu se consuma lamaie in acelasi timp cu medicamentele antiacide pe baza de aluminiu pentru ca citricele cresc absorbtia de aluminiu. Este nevoie de un interval de 3 ore intre administrarea de antiacide si consumul de lamaie. La persoanele cu reflux gastro-esofagian, esofagita peptica si hernie hiatala pot sa apara iritatii ale mucoasei esofagului si arsuri epigastrice, de aceea este bine sa o manance cu precautie. De asemenea, lamaia consumata frecvent poate sa demineralizeze smaltul dintilor.

Lamaie sau supliment cu vitamina C?

Studiile au aratat ca o alimentatie bogata in vitamina C din legume si fructe este asociata cu reducerea riscului de boli cardiovasculare si cancer. Din contra, aceasta relatie dispare daca vitamina C este luata sub forma de suplimente. Se pare ca, printre altele, efectul sinergic al numerosilor nutrienti explica de ce lamaia este mai eficace decat suplimentul de vitamina C. Iar in lamaie s-au descoperit peste 200 de compusi diferiti.


Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

Cele mai citite articole

Un produs Blogger.

- Copyright Impenetrabil 2013 -