Carnea rosie





Carnea rosie obisnuita include carne de vita, manzat, porc si oaie. Carnea de cal, capra, iepure, rata si vanat este mai putin populara, dar face parte din aceeasi categorie. Culoarea rosie a carnii este data de mioglobina, o proteina care se gaseste in muschi, similara ca structura cu hemoglobina din sange. Muschii solicitati o lunga perioada de timp contin mai multa mioglobina decat cei folositi pe perioade scurte de timp.

Cum ne influenteaza fierul sanatatea

Multa vreme pentru efectele nocive generate de carne in organism au fost incriminate grasimile saturate. Astazi se crede ca fierul din mioglobina ar fi principalul responsabil. Fierul este un element esential in procesele metabolice, insa prezenta lui in exces este asociata cu un risc crescut de cancer. Cercetarea epidemiologica a constatat ca persoanele care mananca carne rosie sunt predispuse la cancer de esofag, pancreas, plamani, stomac, endometru, prostata si colorectal. In drumul lui prin tubul digestiv, fierul hemic provoaca reactii de oxidare cu producere de radicali liberi. In cantitati mari radicalii liberi pot deteriora ADN-ul celular, ducand la aparitia celulelor canceroase. Nivelul ridicat de fier de asemenea este pus in legatura cu aparitia aterosclerozei, bolilor inflamatorii, imbatranirii premature si a mortii subite. Carnea rosie are mult fier hemic in comparatie cu carnea alba, ceea ce explica de ce aceasta din urma, la fel ca si carnea de peste, este considerata mult mai sanatoasa.

Conservarea carnii presupune folosirea nitratilor si nitritilor

Carnea transformata industrial contine substante ca nitratii si nitritii care in organism se pot converti in nitrozamine, compusi cu potential cancerigen. Nitratii si nitritii se adauga in aproape toata carnea procesata (sunca, carnati, salam), dar si in cea neprelucrata, deoarece impiedica dezvoltarea bacteriile daunatoare si ii imbunatateste aspectul. Cercetatorii subliniaza ca in timp consumul lor poate sa duca la ateroscleroza si diabet ca urmare a reducerii secretiei de insulina si tolerantei la glucoza. Astfel, s-a stabilit ca un consum zilnic de 50 g de carne procesata creste cu 42% riscul de boli cardiovasculare si cu 19% pe cel de diabet.

Prin prepararea carnii apar compusi toxici

Este dovedit faptul ca prin prepararea carnii la temperaturi ridicate, indiferent ca este vorba de cuptor, fripteuza, gratar sau cratita, apar aminele heterociclice, substante toxice cancerigene. Cu cat carnea rosie este mai mult timp gatita si la temperaturi mai ridicate, cu atat este mai nesanatosa. La gratar se mai formeaza alte doua substante periculoase: hidrocarburile aromatice policiclice si benzopirenele. Primele se gasesc la suprafata carnii in partile carbonizate, iar ultimele provin din arderea grasimilor. Cercetatorii recunosc ca este posibil sa se descopere si alte elemente nocive neidentificate inca.

Cum gatesti carnea rosie 

Ca sa limitezi aparitia de compusi cancerigeni, este important sa o gatesti la foc mic si sa eviti arderea ei. In acest sens, carnea se taie in bucati nu prea mari pentru a se patrunde usor. In ceea ce priveste gratarul, sunt cateva trucuri care trebuie respectate ca sa eviti formarea  de substante cancerigene. In primul rand, este bine sa indepartezi grasimilor vizibile ce provoaca fumul periculos. In al doilea rand, nu uita sa marinezi carnea cu un amestec de suc de lamaie (otet balsamic sau vin) si condimente, fara ulei si sa o frigi la foc moderat.

Cata carne rosie mananci?

Se estimeaza ca un consum zilnic de 100 g de carne rosie creste cu 29% riscul de cancer. Studiile au aratat ca cei care mananca multa carne rosie, adeseori o prefera in detrimentul alimentelor vegetale bogate in antioxidanti cu rol protector impotriva cancerului. In plus, multi dintre ei fumeaza si fac putina activitate fizica.
Fondul mondial de cercetare a cancerului stabileste o limita maxima de 500 g de carne rosie pe saptamana, in timp ce alte organisme de lupta impotriva cancerului gasesc ca fiind recomandabile cantitati mult mai mici, de maxim 300 g, adica 2 -3 mese de carne pe saptamana. O portie de 100 g reprezinta aproximativ o bucata de carne de marimea unui pachet de carti de joc.
Poti sa-ti pastrezi placerea de a manca carne rosie, insa este bine sa o faci limitat, cu exceptia situatiei cand organismul are o cerinta ridicata de fier. Moderatia a fost dintodeauna o dovada de intelepciune. Ca si in cazul altor alimente controversate, raportul beneficiu/risc pentru sanatate tine de cantitatea pe care o consumi. Organismul uman este adaptat la consumul de carne, insa nu la excesul ei. Din pacate, in alimentatia omului modern din cauza abundentei de carnuri industriale, de multe ori excesul este prezent.

Strategii de reducere a consumului de carne

Daca te preocupa sanatatea, atunci este bine sa mananci cat mai putine mezeluri si sa le eviti pe cele de proasta calitate. In schimb, suplimenteaza consumul de legume, astfel incat in farfurie sa fie o portie mai mare de legume si una mai mica de carne. Prin metabolizarea proteinelor din carne, organismul se acidifiaza, iar asocierea carnii cu legume este benefica si pentru ca reduce din aceasta aciditate. O parte din carnea rosie poti s-o inlocuiesti cu carnea de peste si pasare, si, bineinteles, cu leguminoase (fasole uscata, linte, naut), care sunt deosebit de gustoase mai ales cand sunt bine gatite.

Care este cea mai buna carne rosie?

Ca regula de baza, alege, ori de cate ori este posibil, carne de la animale crescute natural. Animalele crescute industrial se hranesc in general cu cereale modificate genetic si primesc constant hormoni de crestere si antibiotice.  



Comentarii