Fructele uscate


Mai demult singurul mod de conservare a fructelor proaspete era prin uscare. Ceea ce astazi nu mai este valabil. Obiceiul s-a pastrat totusi pentru anumite fructe, ca smochine, curmale, stafide, caise si prune. 

De ce sa consumi fructe uscate?

 

Procesul de uscare diminueaza continutul de apa si concentreaza nutrientii. Prin deshidratare greutatea initiala scade cu trei sferturi, dar compusii raman aceiasi, schimbandu-se doar concentratia lor. In consecinta, o cantitate rezonabila de fructe uscate este echivalentul unei portii de fructe proaspete. Cu alte cuvinte, daca consumi fructe uscate poti sa-ti faci plinul de fructe, indeosebi in sezonul friguros, cand fructele sunt mai scumpe si pot sa apara probleme cu aprovizionarea. 
In plus, fructele destinate uscarii se culeg cand sunt coapte si sunt mult mai gustoase decat fructele proaspete, care, de obicei, se recolteaza inainte de maturitate ca sa reziste la transport si depozitare. Majoritatea provin de la soiuri vechi apreciate pentru gustul lor si folosite traditional in acest scop.

Ce contin fructele uscate

 

Toate fructele uscate au un numitor comun, si anume bogatia in fibre. Acestea sunt nutrienti valorosi in facilitarea tranzitului intestinal si reducerea colesterolului. Smochinele contin cele mai multe fibre, urmate de prune, care au si alti compusi benefici in constipatie.
Stafidele sunt in particular bogate in bor, un element metaloid important in crestere, prevenirea osteoporozei si a artritei. Smochinele au calciu mai mult decat majoritatea fructelor. Caisele sunt recunoscute pentru cantitatea de potasiu, iar curmalele pentru cea de fier.
In timpul deshidratarii strugurii concentreaza compusii fenolici, astfel ca activitatea antioxidanta a stafidelor este net superioara. Stafidele aurii, la a caror conservare se folosesc sulfiti, au de trei ori mai multi antioxidanti in comparatie cu stafidele brune.
Capacitatea antioxidanta a prunelor creste, de asemenea, de 2-3 ori in timpul uscarii, ca urmare a formarii de noi compusi. In cazul curmalelor situatia sta exact invers. De fapt, dintre toate fructele uscate prunele sunt cele mai bogate in antioxidanti.
Foarte fragila, vitamina C este in mare parte absenta din fructele uscate.

Ingrasa fructele uscate?

 

Din pacate, fructele uscate, chiar daca sunt 100% naturale, din cauza bogatiei in zaharuri aduc si multe calorii. Atata timp cat faci efort fizic, ca sa te energizezi, ai liber la fructe uscate. Altfel, este bine sa limitezi consumul lor. Daca te preocupa greutatea, atunci este de preferat sa consumi mici portii de anumite fructe uscate. S-a dovedit ca persoanele care mananca mai multe fructe, inclusiv fructe uscate, au o greutate mai mica, pentru ca ei prefera sa le manance in defavoarea dulciurilor. In al doilea rand, o alimentatie monotona, lipsita de mici recompense, este greu de suportat pe termen lung. 
Unele fructe uscate, de exemplu curmalele, se conserva prin adaugare de sirop indulcit, care le creste valoarea energetica. In schimb, caisele uscate si smochinele pot constitui un desert perfect datorita faptului ca au un indice glicemic mai scazut (intre 30 si 50) in comparatie cu celelalte fructe uscate (peste 70). In plus, acestea furnizeaza si cele mai putine calorii. Indicele glicemic permite clasificarea alimentelor dupa efectul lor asupra glicemiei. Pentru o buna sanatate se recomanda consumul regulat al alimentelor cu indice glicemic scazut si doar ocazional al produselor cu indice glicemic moderat si ridicat. 

Cum mananci fructele uscate

 

Fructele uscate se pot adauga in musli, diverse dulciuri sau pot constitui o mica gustare intre mese. In loc de o tableta de ciocolata sau o bautura energizanta, este de preferat sa mananci cateva fructe uscate. Prunele sunt ideale in constipatie, mai ales daca se mananca dimineata pe stomacul gol sau la micul dejun.

Despre sulfitii din fructele uscate

 

Nu intodeauna un continut redus de apa permite conservarea indelungata a fructelor uscate. Adeseori sunt necesari diversi alti compusi (zahar, sulfiti, acid citric, ulei vegetal), inainte sau dupa deshidratare, care sa asigure o mai buna pastrare si un aspect comercial.
In mod natural, fructele uscate sunt maronii ca urmare a aparitiei pigmentilor bruni in procesul de oxidare a compusilor fenolici din timpul uscarii.
Pentru a se obtine stafide aurii, strugurii se introduc intr-o baie de sulfiti care impiedica acesta transformare. La fel se procedeaza si cu caisele, ca de altfel cu multe alte fructe. Sulfitii se utilizeaza ca agent antiseptic, antibacterian, de inalbire si conservant. Nu dau toxicitate acuta, dar pot provoca alergii grave. Produc iritatii gastrice si trebuie evitati de cei cu afectiuni urinare. Subiectii asmatici sunt, de asemenea, sensibili. Desi reglementarile cu privire la sulfiti sunt stricte, acestia se pot regasi ocazional, fara sa fie mentionati pe etichete, in anumite fructe uscate.

Fructele uscate si intestinul iritabil

 

Sindromul intestinului iritabil este caracterizat de dureri abdominale, flatulenta si schimbari in obiceiurile de defecatie. Se poate manifesta si prin reflux gastroesofagian sau dispepsie. Persoanele cu intestin iritabil pot resimti disconfort dupa ce au mancat anumite fructe uscate. Din aceasta cauza este bine sa-si testeze toleranta la fructele uscate pentru a inlatura o posibila suferinta.


3 caise uscate aduc 50 kcal, 3 smochine sau prune 60 kcal, 3 curmale 75 kcal, iar o jumatate de tableta de ciocolata aproape 300 kcal. Tu ce alegi sa mananci?


 

Comentarii