5 sfaturi naturale pentru activarea memoriei





Datorita procesului nostru de memorie suntem capabili sa vorbim, sa invatam, sa citim, sa actionam sau pur si simplu sa traim. Fara memorie, chiar existenta unui individ ar avea aceeasi semnificatie cu a altuia. Procesele de memorie nu sunt dobandite pentru totdeauna. Cu timpul memoria imbatraneste, prin urmare ea are nevoie sa fie mentinuta si stimulata.

Somnul activeaza memoria


Dupa un studiu publicat in 2011 in revista Journal of Neurosience, somnul are un rol primordial in structurarea, sortarea si invatarea informatiilor multiple si variate primite intr-o zi. Prin activare in timpul somnului, hipocampusul, stabilizeaza informatiile pentru a le retine. O lipsa sau o calitate proasta a somnului perturba functiile hipocampusului.

Dupa alte studii, se invoca ipoteza unei legaturi intre tulburarile de somn si deficitul memoriei episodice. Somnul profund contribuie la consolidarea informatiilor in memoria episodica (memorie legata de contextul spatio-temporal si evenimentele traite in viata). Lipsa somnului antreneaza o scadere a concentrarii si a capacitatii cognitive. Prin urmare, este necesar sa se acorde o importanta reala recuperarii din timpul noptii.
 

Acizii grasi omega 3 sunt esentiali in memorie


Acizii grasi omega 3 sunt surse esentiale de energie pentru organism. Acesta, neavand capacitatea sa-i produca in mod natural, ii metabolizeza din unele alimente (peste, crustacee) sau din anumite uleiuri (in, nuci, rapita).

Dupa cercetarile efectuate pe lemurian, o specie de maimuta a carei evolutie fiziologica este similara omului, aportul de omega 3 favorizeaza abilitatile cognitive. Dupa alte studii efectuate pe soareci, scaderea consumului de omega 3 perturba functionarea sistemului de canabinoizi ai organismului, care este implicat in diferite senzatii, cum ar fi cea de euforie, anxietate, durere si dependenta de substantele canabinoide.

In plus, studiile facute pe populatii consumatoare de alimente continand omega 3 (consum de 2-3 ori pe saptamana), arata ca acestea sunt mai putin expuse riscului de declin cognitiv. Omega 3 favorizeaza constituirea membranelor celulare in sistemul cerebral, iar consumul lor poate avea impact pozitiv asupra neuronilor.

A te hrani bine stimuleaza memoria


Exista o corelatie intre greutatea de referinta (stabilita in functie de IMC - indice de masa corporala) si memorie. Dupa unele studii un IMC ridicat antreneaza un declin al facultatilor cognitive. Mesele echilibrate in timp util ajuta la limitarea gustarilor pe parcursul zilei. Pentru a echilibra aportul energetic zilnic, este recomandabil sa nu se sara peste nici o masa si sa se manance la ore fixe. 

De asemenea, este de preferat sa se limiteze consumul de alimente bogate in calorii si hidrati de carbon, care nu sunt benefice pentru memorie. 

Pornind de la analiza mai multor studii, a lua micul dejun imbunatateste factorii cognitivi ca timpul de reactie, concentrarea si performanta. 

Antioxidantii amelioreaza memoria


Consumul de fructe si legume creste aportul de antioxidanti care pastreaza si protejeaza celulele din creierul nostru, favorizand buna functionare a memoriei. Antioxidantii previn degenerescenta celulelor legata de procesul de imbatranire naturala a organismului, proces cunoscut sub numele de stres oxidativ.

Activitatea fizica intretine memoria


In lupta cu obezitatea, bolile cardiovasculare si anxietatea, exercitiul fizic devine o prioritate. Pentru persoanele cu varsta intre 18 si 65 de ani este binevenita o activitate fizica de tip aerob (mersul pe jos, exercitii fizice de rezistenta) intr-o maniera moderata. Durata medie recomandata este de 30 de minute pe zi, 5 zile pe saptamana.

Studiile epimidiologice constata ca practicarea unei activitati fizice diminueaza riscul de moarte prematura. Influentele pozitive ale sportului asupra organismului sunt diverse: intarirea sistemului imunitar, optimizarea vascularizarii, dezvoltarea functiilor musculare, etc. Sportul contribuie, de asemenea, la starea de bine, crescand si stima de sine.

Practicarea unei activitati fizice joaca un rol important si in prevenirea bolii Alzheimer. Astfel creierul se oxigeneaza, iar aceast fapt este benefic pentru memorie si cunoastere.

Comentarii