14 obiceiuri ale oamenilor care au o relatie sanatoasa cu mancarea

 

Exista o linie fina intre ceea ce introducem in corpurile noastre si obsesia ca tot ce este restrictiv este si periculos.
Daca problema noastra este mancatul emotional, pofta de mancare sau mancatul dezordonat, atunci acestea ne pot impiedica sa invatam cateva lucruri de la oamenii pentru care o alimentatie sanatoasa vine cu usurinta.  Iata cateva dintre lucrurile pe care ei le fac diferit:


1. Ei mananca cu grija

"Corpul nostru are repere semnificative care ne spun cand sa mancam si cand sa ne oprim din mancat. Dar nu intodeauna le ascultam. Prin practicarea angajarii tuturor simturilor tale, poti sa-ti ghidezi deciziile legate de mancat, proces denumit mancat constient", explica Megrette Fletcher, cofondator si actualul presedinte al Centrului pentru mancat constient. "Acesta ne ajuta sa recunoastem raspunsul nostru la alimente, fara a-l judeca", spune ea.


2. Ei mananca totul cu moderatie

Nu mancarea este interzisa, spune Edward Abramson, psiholog clinic si autorul cartii "a manca emotional", alimentele nu sunt intriseci "bune" sau "rele". El povesteste o anedocta despre un client care a spus despre cartofii prajiti ca sunt lucrarea diavolului, si nu a fost o gluma. Cartofii prajiti sunt doar cartofi prajiti, spune el. Moralitatea atasata alimentelor poate rezulta din faptul ca unele religii au interdictii cand vine vorba de alimente. De exemplu, unele alimente sunt descrise ca fiind pacatos de delicioase. Nu sunt alimente care sa fie bune sau rele, acestea se clasifica de creier, si nu se judeca, spune Fletcher. Recunoscand alimentele si mancandu-le in situatiile pe care le gasesti placute, ele iti pot  influenta alegerile viitoare, spune ea. Oamenii care au o relatie sanatoasa cu mancarea isi spun lor insisi ca "alimentele sunt o sansa pentru a se hrani", in timp ce opozantii lor "am sa mananc acest fel sau aceste alimente''.


3. Dar orarul trebuie sa fie totul


Daca decizi ca esti in starea de spirit pentru cartofi prajiti, pizza sau ciocolata, bucura-te de alegerea ta intr-un moment cand nu esti foarte flamand si nu este timpul pentru o masa principala, astfel incat sa nu exagerezi. Daca iti este foarte foame si te vei confrunta cu un aliment favorit, vei consuma mult mai mult din acesta. Daca doresti un desert si ai mancat deja, stomacul este plin, iar tu poti sa apreciezi cu adevarat senzatiile oferite de ciocolata. 

4. Mananca atunci cand le este foame

A manca emotional se face de obicei pentru a calma excitarea emotionala neplacuta, spune Abramson. Din pacate, stresul si anxietatea adeseori ne determina sa tanjim dupa alimente hipercalorice si cei mai multi dintre noi, au nevoie de un aport caloric suplimentar, spune el. Atunci cand folosim alimentele pentru a masca o emotie, adauga el, mascam o emotie care incearca sa ne invete si o inlocuim cu regretul sau vina ca am mancat tot ce-am apucat.  

5. Ei se opresc din mancat cand se simt confortabil

"Foamea si satietatea sunt mici la inceput si cresc mai mult si mai puternic. Unii dintre noi nu aud foamea si plinatatea pana ce ele nu striga in urechile noastre. Dar fiind mai atent in timp ce mananci, te poti ajuta sa le auzi mai bine. Am de gand sa ascult mai bine foamea mea si s-o aud cand nu striga la mine, am de gand sa ascult satietatea astfel incat aceasta sa nu strige la mine", spune ea. Dar foamea si satietatea se schimba in fiecare clipa, asa ca ascultarea lor te poate ajuta sa-ti gasesti nivelul confortabil pentru a te opri din mancat.

6. Ei mananca la micul dejun


Cei care mananca micul dejun regulat au mai multa energie, o memorie mai buna si colesterolul mai scazut. Ei de asemenea se simt mai sanatosi decat cei care nu mananca dimineata. "Incepe ziua cu un mic dejun sanatos si echilibrat in proteine, grasimi si carbohidrati si nu bogat in zaharuri, spune Marjorie Nolan Cohn, purtator de cuvant pentru Academia americana de nutritie si dieta. 

7. Ei nu tin alimente problematice in casa

Odata ce cunosti modul tau specific de a manca emotional, spune Abramson, poti sa faci pasi mici pentru a-l redirectiona. O strategie recomandata este sa nu tii in casa un aliment deosebit de tentant, astfel ca, daca vrei sa obtii un gust dupa care tanjesti, ar trebui sa iesi din casa. Daca, de exemplu, iti place inghetata, decat sa o tii in congelator si sa te strige pe nume, mai degraba te duci sa o cumperi.


8. Ei nu stau in fata cu o cutie intrega

Consumata intr-un magazin cu servire, inghetata va ofera beneficiul ca are o dimensiune unica de servire. Daca ai o cupa sau un cornet stii cand ai terminat, spre deosebire de sedinta de acasa, cand mananci o lingura dupa alta direct din cutie, spune Abramson. A cumpara pachete mai mici, de o singura portie, poate fi de asemenea de folos.


9. Ei stiu diferenta dintre o gustare si a-ti oferi o placere

A lasa sa ti se faca foame, este o reteta sigura de supraalimentare, in special cu acele alimente pe care doresti sa le consumi limitat. Gustarile sunt un mod inteligent sa te asiguri ca nu vei fi lacom la cina. Dar alegerea gustarilor este cruciala, atata timp cat iti pastrezi planurile tale de a manca sanatos, spune Abramson. O masa de placere este pentru a savura, in timp ce o gustare este ceva ce manaci intre mese pentru a stavili foamea. Nucile, fructele sau branza ar putea fi o gustare buna.


10. Ei isi dau permisiunea de a manca si se bucura de mancare

Aceste sfaturi nu sunt plauzibile daca nu ne facem timp sa valorizam relatiile noastre cu alimentele. Atat de multe ori uitam ca ia timp pentru a manca si ca mancatul are nevoie de timp, spune Fletcher. Ea sugereaza sa te uiti in perspectiva la ziua ta si sa te asiguri ca ai suficient timp pentru a manca. Adeseori o facem in trei minute, care te pot alimenta, dar nu te hranesc. Si nu trebuie sa te simti vinovat ca nu iti faci timp pentru a manca. Este vorba sa credem cu adevarat ca este important pentru noi sa stam jos si sa mancam.


11. Ei nu se gasesc vinovati pentru alegerile alimentare

Acest instinct nu exista pentru ei, si anume sa acopere cu exagerari in sport si sa fie foarte restrictivi la masa urmatoare, spune Cohn. In schimb, ea sugereaza ca este vorba de o subtila echilibrare in afara. Persoanele cu o relatie sanatoasa cu alimentele daca decid sa nu se rasfete cu un mic dejun de exemplu, vor manca o masa mai usoara mai tarziu in timpul zilei, dar nu atat de tarziu incat sa ajunga sa infulece de foame. Poti echilibra pe parcursul unei saptamani, dar nu in aceeasi zi, spune Cohn.


12. Ei nu manaca ca sa vada cum se modifica cantarul 


In mod ideal, am manca tot ceea ce ne face sa ne simtim bine, spune Cohn. Am alege alimentele care ne dau energie pentru activitatea de zi cu zi si am evita alimentele care ne dau indigestie, indiferent cat de gustoase sunt, mai degraba decat sa mancam pentru planurile noastre de a schimba scala cantarului.


13. Lor nu le este frica sa manance cand le este foame

Unul dintre modelele cele mai restrictive vazute de Cohn printre clientii sai este teama de a manca prea mult si prin urmare de a lua in greutate. "Persoanele care simt de ce organismul lor are nevoie si mananca cu grija si intuitiv cand pot, nu se tem de foamea lor. De ce sa-ti fie teama, daca iti este atunci mananci ceva", spune ea


14. Preocuparile lor pentru alimente nu interfera cu viata de zi cu zi

Dupa o lunga lista de preocupari si obiceiuri ca cele de mai sus, chiar si cei care mananca sanatos s-ar putea simti un pic coplesiti. Cheia pentru a lua toate aceste sfaturi in considerare este sa pastrezi echilibrul. Fiind prea rigid, restrictiv sau strict in ceea ce priveste mancarea sanatoasa poti de asemenea sa-ti cauzezi probleme, inclusiv ganduri dezordonate sau comportamente clasificate ca ortorexia (preocuparea exagerata sau obsesia pentru o alimentatie sanatoasa), spune ea.


Daca ti-a placut acest articol, alatura-te, cu un simplu LIKE, comunitatii noastre de cititori de pe pagina de facebook.


Sursa:http://www.huffingtonpost.com/2014/04/17/healthy-relationship-to-food-habits_n_5107037.html?utm_hp_ref=mostpopular

Comentarii