Este uleiul de cocos chiar asa grozav cum se spune?


Uleiul de cocos este astazi peste tot - ca substitut al untului in prajiturile vegan, in smoothie-urile naturale de top, chiar si in tratamentele pentru hidratarea pielii si a parului.

Dar nu a fost asa, doar cu o generatie in urma ni se spunea ca uleiul de cocos este cel mai rau dintre cele mai rele din cauza nivelului ridicat de grasimi saturate care ne afecteaza inima. Ne-am intors inapoi sau reaparitia uleiurilor tropicale nu este altceva decat o smecherie?

Potrivit lui Tom Bruma, profesor de stiinte nutritionale la Corneel University's College, raspunsul este o combinatie a ambelor. Nu toate uleiurile de cocos sunt egale. Uleiul care se gaseste astazi este un foarte diferit fata de cel bogat in grasimi partial hidrogenate prezent in alimentele junk din anii '80, care a fost o versiune foarte prelucrata cu acizi trans si alti compusi periculosi ce promoveaza colesterolul.

Vechiul ulei rafinat-deodorizat si albit de nuca de cocos cauzeaza cresterea rapida si foarte nesanatoasa a colesterolului, a declarat Bruma. Nu exista nicio dovada ca acest lucru este valabil si pentru uleiul virgin de cocos diponibil acum, dar inexistent in anii '70-'80.

Uleiul virgin de cocos si chiar o versiune rafinata a lui (cele mai multe studii au fost efectuate pe uleiul de cocos rafinat) sunt disponibile in prezent in magazine si sunt recunoscute pentru capacitatea lor de a stavili si preveni boala Azheimer. Sigur, este mai bine decat predecesorul din alimentele junk, dar oare s-a renuntat la acela?

Uleiul de cocos are proprietati care sunt promitatoare, dar avem nevoie de mai multa cercetare, inainte de a spune ca este super alimentul din 2014, spune Kristin Kirkpatrick, manager de servicii welness si nutritie la Welness Institute.

Recent, un studiu efectuat pe celule recoltate de la soareci si publicat in Journal of Alzheimer's Disease a atras atentia cu constatarea ca tratamentul cu ulei de cocos in laborator ajuta la protejarea neuronilor corticali. Se poate extrapola in totalitate acest efect de protectie la om? Bineinteles ca nu inca.

Uleiul de cocos incurajeaza de asemenea pierderea in greutate, in timpul unui studiu din 2009 femeile cu obezitate abdominala care si-au suplimentat dieta cu ulei de cocos au fost capabile sa piarda mai mult decat cele care au primit suplimente cu ulei de soia.

Dar Kirkpatrick avertizeaza impotriva "efectului hallo in sanatate" care ne da liber la alimentele ce credem ca sunt sanatoase si pierdem din vedere controlul. Doar pentru ca cunoastem unele beneficii ale lor, nu inseamna ca putem utiliza o sticla intreaga de ulei de cocos pentru gatit, spune ea.

Uleiul natural de cocos este alcatuit in proportie de 90% din grasimi saturate (untul este pe locul doi cu un procent de 64%). Aproximativ jumatate dintre acestea sunt reprezentate de acidul lauric, un acid cu catena medie, care se dovedeste a avea proprietati de promovare a sanatatii, inclusiv abilitatea de a imbunatati nivelul de colesterol bun (HDL).

Oamenii pot de asemenea mult mai usor sa digere trigliceridele cu catena medie si sa le converteasca in energie, potrivit The Wall Street Journal, a consuma ulei de cocos este o buna alegere pentru sportivi. Pentru ca este atat de concentrat in grasimi saturate, chiar si cele mai pure, mai naturale uleiuri de cocos, ar putea fi problematice pe termen lung pentru sanatate, spune un profesor de nutritie de la Harvard.

Mare parte dintre cercetarile despre uleiul de cocos au fost fara consistenta si au constat in studii pe termen scurt cu privire la efectul lui asupra nivelului de colesterol. "Cu adevarat nu stim cat afecteaza bolile de inima", spune Walter C. Millett, sef al departamentului de nutritie de la Scoala de nutritie publica de la Harvard. "Si nu cred ca uleiul de nuca de cocos este la fel de sanatos ca uleiul de masline sau de soia, bogate in grasimi nesaturate, care reduc colesterolul rau si il cresc pe cel bun".

Kirkpatrick insasi gateste cu ulei de cocos odata pe saptamana pentru gust, dar ezita sa foloseasca mai mult de atat, pana nu o sa existe mai multa cercetare. "In rest folosesc ulei de masline. Nu este la fel de sexy, dar sunt mai multe studii despre beneficiile lui."


Daca ti-a placut acest articol, alatura-te, cu un simplu LIKE, comunitatii noastre de cititori de pe pagina de facebook.


Sursa: http://www.huffingtonpost.com/2014/04/22/coconut-oil-healthy_n_5167057.html?utm_hp_ref=mostpopular

Comentarii