Ghee sau untul clarificat




Untul ghee este un ingredient de baza in bucataria indiana, iar denumirea lui in indusa semnifica grasime. Indienii il folosesc la gatit deoarece rezista foarte bine la temperaturi ridicate. Si alte tari asiatice si africane il produc, cu sau fara adaos de condimente, in functie de specificul locului. 

Ghee se remarca prin aroma si gustul sau deosebit, cu nuanta de nuca, uneori chiar un pic afumat. In general, se utilizeaza la fripturi si la mancaruri ce presupun carne si prajeala. Merge bine insa si in preparate din linte, orez, cartofi sau legume. Este compus aproape in intregime din grasimi saturate si contine din belsug vitamine liposolubile, ca vitamina A si D.

Ghee se prepara facand sa fiarba la foc mic untul nesarat intr-un recipient mare pana ce toata apa se evapora si proteinele se sedimenteaza la fund. Apoi ceea ce se ridica la suprafata, adica untul clarificat, se indeparteaza cu o lingura pentru a se evita amestecarea cu particulele solide. Se obtine un lichid mai mult sau mai putin galben, care prin racire devine semisolid. Spre deosebire de unt, ghee este mai inchis la culoare si poate fi depozitat lung timp fara refrigerare, atata timp cat se stocheaza in recipiente etanse, departe de lumina solara, pentru a preveni oxidarea si mucegaiul. 

Ghee este grasimea ideala pentru prajire deoarece punctul lui de fum (temperatura la care incepe sa se deterioreze) este de 252 grade C, mult deasupra temperaturilor de 200-230 grade C, cand uleiurile vegetale incep sa fumege. Alegerea grasimilor pentru prajire se bazeaza pe doi factori: punctul de fum si continutul de acizi grasi. Ori in cazul untului clarificat, acestia ating valori aproape maxime.

Cu toate ca untul obisnuit da gust bun carnurilor, este contraindicata folosirea lui la gatit pentru ca se innegreste din cauza lactozei si proteinelor din zer. Untul innegrit poate sa contina radicali liberi ce ataca celulele din organism si le oxideaza. Prin extragerea zerului din unt, creste mult punctul lui de fum de la 177 la 252 grade C.




Cercetatorii arata ca ghee are efecte posibile asupra lipidelor sangvine. El reduce inflamatia si nivelul presiunii sangvine. Un studiu, facut pe populatia rurala din Rajasthan, a constatat ca barbatii care mananca 2 linguri pe zi de ghee au un risc cardiac mai scazut cu 23%. Se pare ca numarul dovezilor in favoarea unor grasimi saturate incep sa creasca, in special dupa publicarea unei meta analize de studii stiintifice in 2010 in British Journal Medicine, in care s-a concluzionat definitiv ca "nu exista nicio legatura intre grasimile saturate si bolile de inima"

Desi untul ghee nu este un produs de larg consum, nu este dificil de gasit in magazinele de produse exotice si cele bio. Poti, de asemenea, sa-l prepari tu insuti accesand diverse articole sau videoclipuri de pe internet. Sau, mai simplu, poti sa-l comanzi cu o simpla cautare pe google, fiind destule oferte in acest sens. 

Cand il cumperi este bine sa fii atent pentru ca orice produs alimentar poate fi contrafacut, existand pe piata unt ghee fals, produs, de fapt, din ulei vegetal hidrogenat. Acest tip de unt contine acizi grasi trans, la fel ca margarina, care cresc riscul de cancer si infarct. De aceea este de preferat sa te aprovizionezi din surse de incredere si nu uita sa citesti eticheta produsului, mai ales daca cumperi respectivul sortiment pentru prima data. 

Daca nu ai mancat pana acum unt ghee, merita sa-l incerci, si cine stie, poate chiar devine unul din alimentele tale preferate. Pofta buna la ghee! 






Daca ti-a placut acest articol, alatura-te, cu un simplu LIKE, comunitatii noastre de cititori de pe pagina de facebook.
.

Comentarii