Micile portii au un gust de "revino"




Portiile mai mici dintr-un aliment, il fac mai de dorit si iti dau pofta sa-l mananci din nou. O constatare a facut-o deja industria alimentara cu ale sale mini portii.

Marimea portiilor in restaurantele de tip fast-food nu s-a oprit din crestere, in special in ultimele decenii. Cu toate acestea, potrivit unui studiu condus de universitarul Carnagie Mellon, aparut in revista Appetite, se sugereaza ca portiile mari diminueaza atractia fata de un aliment, precum si frecventa sa de consum.

Pentru a descrie dorinta noastra de a consuma un aliment dat, cercetatorii disting "placerea", si anume atractia fata de gustul unui aliment si "dorinta", faptul de a vrea sa-l mananci. Cele doua concepte implica regiuni diferite ale creierului: cortexul prefrontal pentru "placere" si alte regiuni din creier pentru "dorinta".

Ca sa afle modul in care aceste doua procese intervin in consumul repetat de un aliment, cercetatorii au realizat doua experimente. In primul rand, au solicitat unui numar de 43 de studenti sa manance trufe de ciocolata, doar cativa una singura si ceilalti 4.

Inainte de test participantilor li s-a cerut sa noteze foamea lor pe o scara de la 1 la 7. Pe masura ce mancau trufele, ei evaluau atractia lor pentru ciocolata si dorinta de a o manca din nou. Apoi, au primit un bon pentru a retrage gratuit trufe. Cercetatorii au descoperit ca cei care au mancat 4 trufe aveau o pofta mai mica de a manca trufe la sfarsitul experimentului. Consecinta: ei veneau sa-si retraga gratuit pachetul lor cu trufe in medie la 7,75 zile dupa experiment, in timp ce cei care nu au mancat decat o trufa, au venit numai dupa 3,91 zile. Pentru cercetatori, acest lucru a fost cauzat de diminuarea "placerii" la sfarsitul experimentului la cei care au consumat 4 trufe.

Concluziile noastre: placerea procurata de ultima bucata de aliment determina timpul pe care il lasam sa treaca inainte de a-l manca din nou, explica Carey Morewedge, cercetator la studiu. "Oamenii spun ca prefera sa manance portii mai mari din alimentul preferat, dar cercetarea noastra indica faptul ca un consum de portii mari duce frecvent la reducerea consumului de acesta.



Deci lanturile fast-food procedeaza probabil gresit in incercarea lor de fidelizare a consumatorilor. Pe de alta parte, am vazut recent cum si-a dezvoltat industria agroalimentara oferta de mici portii (biscuiti, bare de ciocolata, etc), ambalate separat.

Intr-un al doilea experiment similar, s-a cerut unui numar de 139 de oameni sa manance biscuiti: 5 sau 15. Dar, in plus, in fiecare din cele doua grupuri, anumiti participanti trebuiau sa faca un calcul privind consumul de cookie-uri. Atunci cand participantii nu faceau calculul matematic, rezultatele au fost comparabile cu cele din experimentul cu trufele: cei care mancau 5 biscuiti veneau sa retraga gratuit o cutie cu biscuit dupa 8,46 zile, in timp cei care mancau 15 veneau numai dupa 24,91 zile. In schimb, la persoanele care au facut calcul matematic in ce priveste consumul lor, cercetatorii nu au descoperit nicio diferenta intre gust si dorinta de a manca biscuiti.

Cand se consuma in mici portii, atractia pentru alimente poate ramane ridicata si sa ne dorim sa le consumam rapid din nou. Dar daca creierul este distras in timpul consumului, dorinta de a manaca din nou nu este la fel de puternica.

Mesaj pentru consumatori: Daca vrei sa mananci cu placere un aliment, fara sa-ti fie teama ca iei in greutate, opteaza pentru portii mici pentru ca placerea sa ramana intacta. De asemenea, ramai atent la mini portiile din supermarket: inainte de a lua o bomboana, deschide o carte de matematica!




Mi-ar placea sa aud si parerea ta pe acest blog. Te rog sa lasi un comentariu, sa dai LIKE sau SHARE pe facebook, daca crezi ca informatia prezentata este importanta si poate sa ajute si pe altii.




Sursa: http://www.lanutrition.fr/les-news/les-petites-portions-ont-un-gout-de-revenez-y.html

Comentarii