Rozmarinul, condiment cu multiple virtuti




Numele sau vine din latina si semnifica "roua marii", facand aluzie la faptul ca este nativ de pe coasta mediteraneana, unde se bucura de un sol calcaros, climat uscat si parfumul marii. In salbaticie creste impreuna cu alte ierburi aromatice ca salvia, cimbrul si lavanda.

Frunzele de rozmarin sunt ca si acele de pin, verde inchis la culoare pe partea superioara si alb argintiu pe partea inferioara. Au si o aroma parfumata asemanatoare cu a lor, care evoca padurea, dar si ceva in plus ce aminteste de mare. Mirosul lor puternic este asociat cu mancarea buna, insa, la fel de bine, poate fi asociat cu sanatatea ca urmare a numeroaselor lor beneficii.


 

Care sunt beneficiile rozmarinului

Compusii sai activi sunt antioxidanti si terpene, capabili sa dialogheze cu celulele din organism. Acidul carnosic, un compus aromatic diterpenoid, prezent din belsug in rozmarin, se gaseste, de asemenea, in salvie, oregano, busuioc si cimbru si se opune rancezirii grasimilor. Rozmarinul contine si acizi fenolici, ca acidul cafeic si acidul rozmarinic. Planta datorita puterii lor poate sa inlocuiasca doi antioxidanti de sinteza utilizati la conservarea alimentelor, a caror inconvenient este ca au risc cancerigen. De fapt, se stie de mult timp, dinainte de aparitia frigiderului, ca favorizeaza conservarea carnii. In prezent rozmarinul se utilizeaza ca si conservant in industria alimentara si cea cosmetica.

Rozmarinul actioneaza asupra muschilor netezi ai aparatului digestiv, fiind recunoscut pentru capacitatea sa de a stimula digestia. De asemenea, studiile in vitro pe animale au demonstrat ca este antiulceros si antispasmodic. La fel ca si anghinarea, rozmarinul contine silimarina si deci are potential hepatoprotector. Se foloseste mai ales in cura de primavara sau toamna, de cel mult trei saptamani, destinata sa dreneze si sa decongestioneze ficatul si vezica biliara.
  
Mai multe studii arata ca adaugand rozmarin la carne, inainte de a o pune la gratar, se reduce cantitatea de substante cancerigene ce se formeaza prin gatirea ei la temperaturi ridicate.



Rozmarinul amelioreaza circulatia si intareste vasele de sange datorita flavonoidelor ca diosmina. Acidul carnosic, principalul sau ingredient activ, ii confera proprietati antiproliferatoare si antimutagene, putand preveni raspandirea cancerului, conform unui studiu publicat in revista Cancer Treatment Reviews.

Acidul rozmarinic impreuna cu ceilalti antioxidanti induc efecte antiinflamatorii prin actiunea lor asupra metabolismului prostaglandinelor, substante care se gasesc in toate tesuturile din organism. Rezultatele unor studii pe animale indica ca emanatiile aromatice ale rozmarinului pot ingriji inflamatia cailor respiratorii cauzate de alergeni.

Traditional, rozmarinul era considerat o planta antiimbatranire prin excelenta. Medicul igienist Kneipp credea ca este tonicul ideal pentru persoanele in varsta deosebit de util pentru ingrijirea numeroaselor boli care le afecteaza activitatea cerebrala. 



Uleiul esential de rozmarin

In general uleiul esential de rozmarin se foloseste extern in masaj si inhalatii. Sub forma de masaj se recomanda pentru ingrijirea durerilor reumatice si scalpului cu probleme, calmarea muschilor, imbunatatirea circulatiei periferice, etc. 

Uleiul esential de rozmarin asociat cu cel de lavanda, sub forma de inhalatii, este eficient in combaterea durerii, anxietatii si stresului. Vaporii de rozmarin pot ameliora performantele intelectuale, cercetarile preliminare descoperind ca un compus din rozmarin, si anume 1,8 cineol, blocheaza o enzima din creier implicata in maladia Alzheimer si creste nivelul de acetilcolina, un neurotransmitator cunoscut in procesele cognitive. De fapt, sunt mai multe cercetari care leaga parfumul de rozmarin cu memoria, concentrarea si invatarea.


Cum se foloseste rozmarinul

Ori de cate ori este posibil, alege rozmarinul proaspat in loc de cel uscat deoarece este superior ca aroma. Rozmarinul se poate consuma, singur sau in amestec cu alte ierburi aromatice, presarat in diverse preparate sau sub forma de infuzie. Pentru a se obtine infuzia, se pun 2 g de rozmarin uscat in 150 ml de apa fiarta timp de 10 minute. Se pot bea 2-3 cani pe zi.

Rozmarinul este o putere in bucatarie, doar cine cunoaste aceasta planta stie ca poate transforma complet o mancare, fie ca este vorba de o limonada, fie de o friptura. Frunzele pot fi indepartate usor de pe crenguta si se adauga in supe, tocanite, sosuri si mancaruri cu carne. Daca nu esti obisnuit cu aroma lor puternica, este bine pentru inceput sa le folosesti cu zgarcenie sau in combinatie cu alte condimente.

Idei de utilizare: proaspat in omlete si cartofi fierti sau prajiti; alaturi de alte condimente in marinate pentru fripturi sau deasupra fripturii ca si o crusta; in sosul de tomate; proaspat intr-un sos cu ulei de masline si usturoi pentru a inmuia painea. Rozmarinul straluceste in bauturi, gustari, aperitive si unele deserturi. Dar, poate ca cel mai bine, aroma lui se potriveste cu cea de aluat copt, de aceea o regasim in numeroase produse de panificatie din industria alimentara: paine, paste, aluat de pizza, covrigei, sticksuri, snacksuri, etc. Asa ca de cate ori faci in casa diverse preparate din aluat, nu uita sa pui si putin rozmarin pentru mai multa savoare.



Daca ti-a placut acest articol, alatura-te, cu un simplu LIKE, comunitatii noastre de cititori de pe pagina de facebook.

Comentarii